וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין כמו פעם ראשונה: המסע המרגש של טיאנה ברטולטה למדליית הזהב

ניר שועלי

18.8.2016 / 9:19

עברה ניצול, הוטרדה מינית, פספסה את גמר ה-100 במעט, אבל בבור הקפיצה לרוחק בריו טיאנה ברטולטה זכתה בזהב אולימפי אישי ראשון. הבלוג של שועלי על התופעה, חילופי המשמרות בקניה והסיכוי של בולט

מערכת וואלה!

1. "אין לי שום זמן לחגוג", אמרה טיאנה ברטולטה, אלופת העולם הטריה בקפיצה לרוחק. "עד הסיבוב האחרון הייתי בחשש שמא קופצת אחרת תעבור אותי, ומיד כשהתחרות נגמרה, נזכרתי שאני צריכה לקום בבוקר למוקדמות ריצת השליחות". אבל ככה זה אצל האתלטית העסוקה הזו. גם כשהיא חזרה מאולימפיאדת לונדון כשותפה לזהב האמריקאי והשיא העולמי הפנטסטי לשליחות ב-4X100 מטר, היא נאלצה להתמודד מיד מול תביעת דיבה מצד הוריה. זה קרה אחרי שטיאנה סיפרה בראיון כי עברה, כביכול, חיים של ניצול ואלימות לצד ניהול לא נכון של הצלחתה כאתלטית בראשית דרכה, וכי הוטרדה מינית על ידי נער אותו הוריה הזמינו לביתם. בהמשך משכו ההורים את תביעתם, וטיאנה ייסדה קרן לסיוע לצעירות, שבראשה היא עומדת.

בקיצור, הבחורה עסוקה בדרמות מכל הסוגים. לפני שנה היא הוכתרה בבייג'ין כאלופת העולם ממש בסיבוב האחרון עם 7.14 מטר, בדיוק 10 שנים לאחר שזכתה לראשונה בתואר כטיאנה מדיסון, בטרם נישואיה למנהל ההשקעות ג'ון ברטולטה. שנה לאחר מכן (2006) היא סיימה שניה באליפות העולם באולם, אבל זכתה לבסוף בזהב מפני שהמנצחת, טטיאנה קוטובה הרוסיה, נפסלה בגין שימוש בחומרים אסורים. בין לבין היא גם ניסתה כוחה במזחלת שלג אולימפית.

ארבעה ימים לפני הזהב האולימפי בריו היא פספסה במקום אחד את גמר 100 המטרים לאחר שרשמה 11 שניות בדיוק. ללא ספק היא המהירה ביותר מבין הקופצות ועל כן היא מחלקת את זמנה בין המסלול לבין בור החול. אמש, בסיבוב הלפני אחרון, היא קפצה אל המקום הראשון עם תוצאת חייה, 7.17 מטר, והכניעה בכך את האלופה האולימפית היוצאת וחברתה לנבחרת ארה"ב, בריטני ריס, כדי לזכות בגיל 30 בזהב האולימפי האישי הראשון שלה. אולי בטרם תזכה בהמשך השבוע בזהב אולימפי שלישי בקריירה, ב-4X100.

עוד בנושא:
ברטולטה זכתה בקפיצה לרוחק, גאטלין לא עלה לגמר ה-200
כל מה שקרה הלילה: היסטוריה ג'מייקנית, יוסאין בולט טייל
השחיינים שטענו שנשדדו עם לוכטה לא הורשו לצאת מברזיל

הקופצת לרוחק האמריקאית טיאנה ברטולטה. GettyImages
מסע ארוך ומשתלם. ברטולטה/GettyImages
הקופצת לרוחק האמריקאית טיאנה ברטולטה. GettyImages
הקופצת לרוחק האמריקאית טיאנה ברטולטה/GettyImages

2. ואם ברוחק חגגו האמריקאיות מקומות 2-1, אז מה תגידו על כיבוש הפודיום כולו, לראשונה אי פעם בריצת ה-100 משוכות? ועוד כשבבית יושבת שיאנית העולם הטריה (12.20 שניות), קנדרה הריסון, מפני שלא צלחה את המבחנים האמריקאים לסגל ריו? טוב, זה לא שארה"ב ממש חוגגת כאן מפני שג'מייקה זללה אמש עוד זהב בספרינט, בגמר ה-200 מטר. איליין תומפסון השלימה דאבל לאחר ניצחונה בחצי המרחק בשבת, בהקדימה את אלופת העולם, דפנה סחיפרס ההולנדית, וכשארה"ב נאלצת להתספק בארד של טורי בואי. אגב, הספרינטרית הכי מתוסכלת בריו היא מארי ג'וזף טאלו מחוף השנהב, מקום 4 ב-100 וב-200 מטר.

אז עם כל התסכול מהג'מייקניזם של תומפסון, בולט ומקלאוד (אלוף ה-110 משוכות), התאספו שלוש הפיינליסטיות האמריקאיות של גמר ה-100 משוכות, התחבקו ועודדו זו את זו לפני העלייה אל המסלול, כאילו מדובר בריצת שליחים קבוצתית. כנראה שהן הרגישו כי מדובר בשליחות חשובה. לבסוף הן התפוצצו על המסלול. בריאנה רולינס זהב (12.48 שניות), ניה אלי כסף, כריסטי קסטלין ארד. רק שבע פעמים בהיסטוריה, בכל מקצועות האתלטיקה, היה הפודיום שייך למדינה אחת. אלי לקחה להקפת הניצחון את תינוקה בן 15 החודשים ואמרה: "הוא לא יזכור את זה אמנם, אבל יראה את התמונות ויידע: אתה יכול להוציא לפועל כל מה שאתה חושב עליו".

בריאנה רולינס אצנית אמריקאית. רויטרס
התפוצצות אמריקאית. רולינס/רויטרס

3. בצהרי יום אתמול, בטמפרטורה רותחת של 36 מעלות, נערכו חילופי משמרות בתוך חצר המלוכה הקניאתית, הידועה בכינויה, ריצת ה-3,000 מטר מכשולים. מאז 1968 הזהב הוא רק שלהם, למעט שתי אולימפיאדות אותן החרימו, מונטריאול 76 ומוסקבה 80. אזקיאל קמבוי הוותיק, מנצח אתונה 2004 ולונדון 2012, העביר את השרביט לקונססלוס קיפרוטו, שהציב עצמו כיורש עצר עוד כשזכה בתחילת העשור בתואר העולמי עד גיל 18 ועד גיל 20. קמבוי עוד התגרה בקיפרוטו לפני הגמר ואמר לו כי הוא, קמבוי, עומד לנצח. קיפרוטו: "הוא תמיד משגע ליריביו את השכל. אמרתי לו שהמסלול יכריע".

לבסוף, קיפרוטו סיים עם שיא אולימפי חדש (8.03.28 דקות), קמבוי סיים שלישי, הודיע על פרישה, אבל אפילו לא זכה במדליית הארד מפני שהתברר כי יצא מהמסלול לאחר הקפיצה אל בור המים, ונפסל. מחדין מחיסי הצרפתי השתדרג אל הפודיום לצד נוכחות אמריקאית ראשונה מאז לוס אנג'לס 84, בזכות אוואן ג'אגר, שכבר מזמן קורא תיגר על השלטון הקניאתי, אבל בינתיים הוא רק סגן.

רץ קנייתי קונססלוס קיפרוטו. רויטרס
מי העז להתגרות בו? קיפרוטו/רויטרס

4. יוסאין בולט הולך היום על הגמר השני שלו בריו, 200 מטר, בהיילייט של הלילה ( 04.30 לפנות בוקר). אבל כדי לשמור על חלום הזהב השלישי הרצוף, בריצת השליחים, הוא בטח לא ינוח בשקט אחר הצהריים, עת חבריו ינסו לעשות עבורו את מלאכת ההעפלה לגמר ללא תקלות מקל (17.40). אתמול בחצי גמר ה-200 אותת בולט כי לא לשווא הוא מפנטז על שיא עולם חדש, עת רשם בקלילות את תוצאת השנה, 19.78 שניות. עוד לא ברור אם ה-19.19 שניות משנת 2009 בסכנה, אבל בולט יצטרך להשיג אצן צעיר ורעב, אנדרה דה גראס, שנשף בעורפו במקצה וקבע שיא קנדי חדש, 19.80 לאחר שחגג בתחילת השבוע ארד בחצי המרחק.

עם זאת, שני איקסים יכול לסמן בולט בדרך לראש פודיום 200 המטרים. הפתעת חצי הגמר היא הדחתם של ג'סטין גאטלין האמריקאי, סגנו של בולט באליפות העולם 2015, ושל יוהן בלייק, חברו לנבחרת ג'מייקה וסגנו בלונדון 2012. קשה לומר שהיו פנים עצובות בקהל עם לכתם של שני עברייני סימום אלה, ובמיוחד מהדחתו של גאטלין - ככל הנראה השיאן האולימפי בספיגת קריאות בוז בכל הזמנים.

יוסאין בולט אצן ג'מייקני עם אנדרה דה גראס אצן קנדי. רויטרס
היחיד שינשוף בעורפו. בולט עם דה גראס/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully