וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה: על ארה"ב להפסיק לתמוך בטרור כדי להימנע מעימות בסוריה

חילופי האזהרות בין שתי המדינות החברות בנאט"ו עולים מדאגה, וסגן ראש הממשלה הזהיר מפני התנגשות בין הכוחות בסוריה. זאת אחרי שיחת טלפון מתוחה בין טראמפ לארדואן, שבה, לפי הבית הלבן, הזהיר נשיא ארה"ב מפני החרפת הלחימה נגד הכורדים

צילום: CNN, עריכה: יאיר דניאל

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הזהיר אתמול את נשיא רג'פ טייפ ארדואן שלא לגרום לעימות בין כוחות אמריקניים וטורקיים בצפון סוריה. זאת בעקבות המבצע שמנהלת אנקרה נגד הכוחות הכורדיים, הנתמכים בידי וושינגטון. ואולם, סגן ראש ממשלת טורקיה הזהיר היום (חמישי) כי על ארצות הברית להפסיק את תמיכתה ב"ארגוני טרור" כדי להימנע מעימות".

לפי הודעת הבית הלבן אמש, "טראמפ הפציר בטורקיה שלא להסלים את המצב, להגביל את פעילותה הצבאית ולהימנע מפגיעה באזרחים". כ-2,000 חיילים אמריקנים מוצבים בסוריה, כחלק מהמאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

ואולם, באנקרה טענו כי הודעת הבית הלבן לא שיקפה במדויק את תוכן השיחה בין מנהיגי המדינות, המצויות במתיחות גבוהה בעקבות התמיכה של וושינגטון במיליציית ה-YPG. "הנשיא טראמפ לא הביע 'חשש מהסלמת האלימות' ביחס למבצע בעפרין", אמר גורם טורקי לרויטרס. גורם אחר אמר לרשת CNN בטורקית כי טראמפ אף אמר כי ארצות הברית עצרה את העברת הסיוע לכורדים.

לקריאה נוספת בנושא
עם עשרות מתנדבים מהמערב: הכורדים בקרב מול "הפלישה הטורקית"
מבצע "ענף זית": טורקיה פתחה במתקפה נגד הכורדים בצפון סוריה

טראמפ וארדואן בפגישתם בבית הלבן היום 16 במאי 2017. רויטרס
דחק בו שלא להסלים את הלחימה. טראמפ וארדואן, במאי שעבר/רויטרס

צבא טורקיה פתח במבצע "ענף זית" ביום שבת האחרון, כשהוא מגובה בעשרות אלפי מורדים סורים משורות צבא סוריה החופשי. לטענת אנקרה, ה-YPG הוא ארגון טרור, בשל קשריו למפלגת הפועלים של כורדיסטן (PKK), המחתרת הפועלת נגד השלטונות בטורקיה מאז שנות ה-80.

טראמפ היה האחרון בשורת מנהיגים במערב ששוחחו עם ארדואן מאז פרוץ המבצע, שעלול לפגוע במאבק הבינלאומי בדאעש וגבה כבר את חייהם של עשרות אזרחים. עוד אלפים נמלטו מבתיהם באזור עפרין, אחד משלושת המחוזות האוטונומיים שהקימו הכורדים בצפון סוריה בשנות מלחמת האזרחים.

עוד באותו נושא

באישור פוטין: ארדואן יצא למחוץ את הכורדים שננטשו בידי ארה"ב

לכתבה המלאה
חיילים טורקים עומדים על הטנקים שלהם ליד הגבול הטורקי-סורי במחוז הטאי, סוריה 24 בינאור 2018. רויטרס
כוחות טורקיים על גבול סוריה/רויטרס

היחסים בין ארצות הברית לטורקיה - שלהן שני הצבאות הגדולים ביותר בנאט"ו - החריפו בשבועות האחרונים סביב סוגיית התמיכה בכורדים. אנקרה זעמה על התכנית להקים כוח גבול חדש בן 30 אלף לוחמים, שיורכב מהכוחות הסוריים הדמוקרטיים - קואליציית ארגונים שונים, רובם משורות ה-YPG.

בטורקיה דורשים גם מארצות הברית להסגיר לידיה את המטיף הגולה פתהוללה גולן, שמואשם על ידי אנקרה בתכנון ההפיכה הכושלת נגד ארודאן ב-2016. גולן שוהה בפנסילבניה ומכחיש כל קשר לכך. במשל האמריקני טוענים כי לא הוצגו בפניהם ראיות ממשיות הקושרות את גולן לכך וכי על העניין להתנהל לכך. בנוסף לכך, הרשעתו של בנקאי איראני-טורקי הקשור לארדואן בבית משפט בניו יורק בכך שסייע לעקוף את הסנקציות הוסיפה מקור נוסף למתיחות בין אנקרה לוושינגטון.

מפה סוריה. עיבוד תמונה
מפה סוריה/עיבוד תמונה

סגן ראש ממשלת טורקיה בקיר בוזדג אמר היום כי על ארצות הברית "להפסיק את תמיכתה בטרוריסטים" כדי להימנע מעימות אפשרי בסוריה. "אלו שתומכים בארגון הטרור יהפכו למטרה בשדה הקרב", אמר בריאיון לרשת האבר. "ארצות הברית צריכה לבחון מחדש את חייליה ואת הגופים שתומכים בטרוריסטים בשטח כדי להימנע מעימות עם טורקיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully