וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מסר ביהמ"ש לשוטרים - אפשר להרוג ערבים"

פנחס וולף, ניר יהב ועדי שמחוביץ

9.11.2008 / 19:24

ביהמ"ש גזר רק שנת מאסר על השוטר תומר אברהם שירה למוות בשוהה בלתי חוקי, ועורר זעם במגזר הערבי. ח"כ טיבי: "מערכת המשפט היא חלק מהאפליה נגד ערבים בישראל"

"המסר הוא ברור לשוטרים ולקצינים: אתה יכול להרוג ערבי - או שתוענש קל או שתקודם", כך אמר הערב (ראשון) יו"ר סיעת רע"ם-תע"ל, ח"כ אחמד טיבי בתגובה להרשעתו של שוטר מג"ב שירה בשוהה בלתי חוקי פלסטיני למוות לפני כשנתיים, ונגזרה עליו שנת מאסר אחת בלבד. "מדובר בפסק דין שממחיש את ערכו של האדם הערבי על פי השקפת עולמם של שופטים בישראל. מערכת המשפט בישראל היתה והיא עדיין חלק בלתי נפרד מהאפליה המובנית נגד ערבים. דווקא בשבוע שבו נבחר ברק אובמה לנשיא ארה"ב יוצא פסק דין כזה הבז לערך החיים של האחר והשונה".

"העונש שניתן לשוטר אינו מפתיע אותנו", אמר לוואלה! חדשות מנכ"ל ארגון עדאלה לזכויות הערבים בישראל, עו"ד חסן ג'בארין. "העונש שניתן הוא למען הסדר הטוב ולא למען העונש. עד עכשיו המדיניות היתה דווקא לא להגיש כתבי אישום בעניין פגיעות בחיי פלסטינים, גם בישראל וגם בשטחים הכבושים. הדוגמא הבולטת ביותר היא אוקטובר 2000 כשהיועץ המשפטי מזוז, למרות המלצות ועדת אור, לא הגיש כתבי אישום בעניין הריגת 13 אזרחים ערבים".

לדברי ג'בארין, אם מוגש כתב אישום, הוא לעולם אינו חמור. "גם אם מוגש כתב אישום, הוא מוגש על עבירות קלות למרות שהמעשה חמור, ובית המשפט מקל בעונש. וכך זו למעשה הקלה כפולה. בית המשפט תמיד יבין את ההרג של הערבים. כנראה שיש הבנה להריגת ערבים כי הם נתפסים תמיד כאויב בפוטנציה".

מח"ש: "מדובר במעשה פזיז"

בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר היום שנת מאסר אחת בלבד על תומר אברהם, שוטר משמר הגבול (מג"ב), שהורשע בינואר האחרון בהריגתו של איאד אבו רעיה. לפני כשנתיים, בעת פעילות לאיתור שוהים בלתי חוקיים ביפו, איתר צוות שוטרי מג"ב שלושה שוהים בלתי חוקיים באתר בניה בעיר. השוטרים עיכבו את השלושה, ביניהם אבו רעיה, לחקירה ולקחו אותם לחדר צדדי באתר, היכו אותם באלה והושיבו אותם כשפניהם לכיוון הקיר. בתוך כך, אברהם דרך את נשקו וכיוון את הרובה לעבר אבו רעיה, ובהיסח דעת לחץ על ההדק וגרם למותו.

השופט עודד מודריק קבע בהכרעת הדין כי "מודעות הנאשם לכך שהוא מחזיק בידו כלי נשק, שהוא כלי מסוכן שנועד להרוג, מודעותו לדריכת הנשק והכנסת כדור לבית הבליעה תוך שהוא מכוון את הנשק לעברו של אדם ואיננו בוחן את נצירת הנשק, מקיימת הן את הרכיב העובדתי והן את הרכיב הנפשי של עבירת הריגה". עוד קבע כי "חזקה על מי שמכוון נשק כלפי אחר ואגב כך טוען אותו במחסנית ודורך אותו, שהוא מודע לסיכון המוחשי לחיי אדם הגלום בפעולה כזאת". מודריק כתב כי אברהם פעל "תוך נטילת סיכון בלתי סביר מתוך תקווה בלתי בדוקה שהתנהגותו לא תגרום לתוצאה הקטלנית או לפגיעה באחר".

עורך דינו של אברהם קובי קמר, אמר בתגובה כי "אני מאוכזב מהכרעת הדין ומגזר הדין. מדובר בלא יותר מרשלנות, בטח שלא בהריגה היה צריך להעמיד אותו לדין משמעתי בלבד". לדבריו, "תומר היה חייל צעיר בטירונות שנקלע לסיטואציה מפחידה, בה היה צריך לדרוך את הנשק על מנת להפחיד ולהרתיע. לרוע מזלו, בהיסח הדעת לחץ על ההדק. יכול להיות שמדובר ברשלנות אך לא בהריגה. הוא לא עבריין, ואנו מתכוונים לערער על גזר הדין".

מהמחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש) נמסר בתגובה כי "בהחלטתו אימץ בית המשפט את עמדתה של מח"ש לפיה יש לראות את המעשה הפזיז של הנאשם כעבירת הריגה ולא כעבירת גרימת מוות ברשלנות. בגזר דינו קיבל בית המשפט את עמדת מח"ש כי יש להטיל על הנאשם עונש מאסר ולא להסתפק בעבודות שירות. יחד עם זאת, מח"ש סברה כי יש להטיל על הנאשם עונש מאסר משמעותי ולכן תלמד את החלטת בית המשפט ותשקול את צעדיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully