וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפשע, השחיתות והנגיף: כל המכשולים בדרכה של ברזיל לאולימפיאדה מוצלחת

19.5.2016 / 17:00

כ-80 יום לפתיחת האולימפיאדה, הפשע והשחיתות בברזיל ממשיכים להאפיל על ההכנות החגיגיות. בצל הדחת הנשיאה, הנגיף המאיים זיקה וסכנת הפשע בפאבלות, הממשלה נוקטת בצעדים נואשים כדי למשוך תיירים מפוחדים אל אירוע הספורט הגדול בעולם ומוכנה אפילו לחלק כרטיסים בחינם

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

בתחילת חודש אוגוסט צפויים להתחיל המשחקים האולימפיים בריו דה ז'נרו. אחרי שנים מרובות ציפיות והשקעות של עשרות מיליארדי דולרים בהקמת תשתיות ומתקנים מתאימים, בברזיל היו יכולים רק לקוות לתנאי פתיחה טובים יותר לאירועי הספורט החגיגיים. לדאבונם של המארגנים, המדינה שקעה מאז במיתון בעקבות צניחת מחירי הנפט, נחשפו פרשיות שחיתות שהפילו את הנשיאה דילמה רוסף, אירעה התפרצות של הנגיף זיקה המאיים על נשים בהיריון והמלחמה בפשע מוסיפה להשתולל.

הטלטלה הפוליטית הגיעה לשיאה בשבוע שעבר, אז הושעתה רשמית מתפקידה הנשיאה רוסף, בהצבעת סנאט שהסתיימה ברוב גדול למתנגדיה. לוחמת הגרילה לשעבר, שהייתה האישה הראשונה שכיהנה כנשיאת ברזיל, תיאלץ להמתין חצי שנה במהלכה יוחלט האם להדיחה סופית בגין שימוש לרעה בתקציב המדינה. רוסף מצהירה כי מעולם לא עברה על החוק וטוענת כי מדובר בהפיכה שארגן נגדה סגנה.

האצטדיון האולימפי בברזיל, מאי 2016. GettyImages
האיצטדיון בריו דה ז'נרו בו יערכו חלק מהמשחקים האולימפיים/GettyImages

מישל טמר, מנהיג מפלגת התנועה הדמוקרטית של ברזיל, יחליף אותה במשך אותה תקופה. טמר לא חיכה זמן רב כדי להתחיל ביישום האידיאולוגיה שלו, שעומדת בהיפוך מוחלט מזו של מנהיגת מפלגת הפועלים. טמר, בן למהגרים מלבנון ששמו נקשר בפרשת השחיתות הנרחבת בחברת הנפט הממשלתית פטרובראס, מינה קבינט של 23 שרים על טהרת הגברים הלבנים המבוגרים, בדיוק כמוהו. אחרי 13 שנים בהן נשים ושחורים איישו את התפקידים הבכירים בהנהגה תחת שלטון השמאל, דומה שהנשיא הזמני בן ה-75 עשוי להחזיר את המדינה עשרות שנים אחורה. במתווה החילוץ שהוא מתכנן לכלכלה הברזילאית מופיעים קיצוצים בפנסיות ובמענקים הממשלתיים, לצד רפורמה כואבת בשוק העבודה.

אלו הם אותם עקרונות שחרתו על דגלם רוסף וקודמה בתפקיד, לולה דה סילבה, שהסתבך בעצמו בפרשת שחיתות. השניים השקיעו משאבים רבים על מנת לצמצם את העוני והפערים בחברה הברזילאית. המעמד הנמוך, שהרוויח מכך, חושש שההתקדמות המטאורית מהשנים האחרונות תרד לטמיון. כשפחות משלושה חודשים נותרו עד לטקס הפתיחה החגיגי, צעדים כה דרמטיים נגד השכבות החלשות עלולים לעורר מחאות המוניות שיקשו עוד יותר על השלמת ההכנות וידרשו מהממשלה להקצות כוחות שיטור נוספים לטיפול במקומיים.

נשיאת ברזיל דילמה רוסף לאחר שהסנאט השהה אותה מתפקידה, 12 במאי 2016. GettyImages
נשיאת ברזיל דילמה רוסף נואמת לאחר שהסנאט השהה אותה מתפקידה/GettyImages

מעבר לפרשיות השחיתות שעשויות לגבות מחירים פוליטיים נוספים, עננת הנגיף זיקה שאופפת את המדינה בחודשים האחרונים - טרם התפוגגה. בפברואר האחרון הכריז ארגון הבריאות העולמי על מצב חירום גלובלי והמליץ לנשים הרות שלא לטוס למדינה לאחר שקבע כי הנגיף עלול לגרום מומים מוחיים בקרב תינוקות. ברזיל שלחה אלפי חיילים לסייע בייבוש מקורות המים בהם משגשגים יתושי האדס המצרי, שנושאים את הנגיף שכבר החל להתפשט למדינות שכנות ביבשת אמריקה.

ראש ארגון הבריאות העולמי, מרגרט צ'אן, אמרה כי היא לא רואה סיבה לדחות או לבטל את המשחקים האולימפיים בריו, וכדי להוות דוגמה אישית היא כבר הודיעה שתגיע בעצמה.
אך למרות מסרי ההרגעה שפיזרה, הדגישה צ'אן בתדרוך שמסרה השבוע כי ככל שהארגון לומד יותר על הנגיף - כך גוברת הדאגה שלו ממנו. היא הפצירה בספורטאים ובתיירים שיגיעו לעיר להיזהר ככל שניתן מעקיצות היתושים. מנגד, שורת מדענים ומומחים קוראים לדחות את האולימפיאדה מחשש שמאות האלפים שיפקדו את ריו יפיצו את הנגיף בארצותיהם ובכך יביאו להתפרצות עולמית. המחמירים אף קוראים לביטול אירועי האולימפיאדה.

יתוש ממין אדס מצר המעביר את נגיף הזיקה במעבדת מחקר בקאלי, קולומביה, 29 בינואר 2016. רויטרס
ארגון הבריאות העולמי המליץ לנשים הרות לא לטוס לברזיל לאחר שקבע כי הנגיף עלול לגרום נזק לתינוקות. יתוש האדס שנושא את הנגיף זיקה/רויטרס

ריו דה ז'נרו היא אחת הערים המסוכנות ביותר בעולם. בשל כך היא תזכה בכוח אבטחה מתוגבר, ואולי חסר תקדים, במהלך המשחקים האולימפיים. לא פחות מ-85 אלף חיילים ושוטרים צפויים לסייר ברחובות ולהגן על המתקנים, התיירים והמשלחות. כמעט פי שניים מכמות הכוחות שהקצתה בריטניה בזמן האולימפיאדה הקודמת בלונדון.

ברזיל, שהייתה אמורה להיות באופוריה לקראת האולימפיאדה, נמצאת במצב עגמומי למדי. אם היה צריך דוגמה נוספת לכך – לפני כשבועיים אמר כדורגלן העבר ריבאלדו שהוא ממליץ לתיירים שלא להגיע לעיר הקיץ מחשש לביטחונם. כוכבה לשעבר של ברצלונה הספרדית ושל הנבחרת המקומית, שמתגורר כיום עם משפחתו בארצות הברית, פרסם את האזהרה בעקבות מקרה הרצח מתחילת החודש של אנה ביאטריס, נערה בת 17 שהייתה במקום הלא נכון ובזמן הלא נכון.

אנה ביאטריס פריירה נסעה יחד עם משפחתה לנמל התעופה הבינלאומי של העיר בכביש שמחבר אותו למתחם בו שוכנים מרבית המתקנים האולימפיים. אביה החורג ניסה לפרוץ מחסום ארעי שהקימו שודדים חמושים באמצע הדרך, ואנה נהרגה מפגיעת קליע בודד שירו חברי הכנופיה. "המצב בברזיל רק הולך ומידרדר כל הזמן. רק אלוהים יכול לשנות זאת", כתב השחקן בחשבון האינסטגרם שלו, לשם העלה את תמונתה של הנערה שנרצחה.

אך עוד לפני קריאתו הנרגשת של ריבאלדו לתיירים הפוטנציאלים שלא להגיע לארץ מולדתו, נראה שהנגיף זיקה ומגפת השחיתות הניאו רבים מלרכוש כרטיסי טיסה לברזיל. בחודש שעבר הודה דובר הוועדה המארגנת של האולימפיאדה כי רק מחצית מהכרטיסים נרכשו.
המצב במשחקים הפאראלימפיים גרוע אף יותר – רק כ-12% מהמושבים נמכרו. הממשלה בברזיליה כה נואשת למלא את היציעים ולהימנע ממבוכה עולמית, עד שפורסם כי היא מתכוונת לקנות בעצמה כרטיסים ולחלק אותם בחינם בבתי הספר המקומיים.

לאונרדו פיקיאני, שר הספורט החדש, טוען כי חילופי הגברי בשלטון לא יפריעו להמשך ההכנות לאולימפיאדה ומבטיח כי הצבא והמשטרה יענו על צרכי הביטחון הנדרשים. הוא הבטיח כי גם התשתיות שטרם הושלמו, ביניהן הקמת קו רכבת תחתית שהתעכבה זמן רב, יהיו מוכנות בזמן. מנגד, שר ההגנה החדש, ראול ז'ונגמן, הביע דאגה מאמצעי הביטחון שיסופקו למשלחות הזרות, ומהכישלון של סוכנויות המודיעין הזרות לשתף מידע עם ברזיל על מתקפות טרור אפשריות. גם קיצוץ של 20% מתקציב הביטחון, 550 מיליון דולר, לא מבשר טובות על היכולת של ברזיל לאפשר מערך אבטחה ראוי לתיירים הרבים.

אך נדמה כי החשש העיקרי מקיומה של האולימפיאדה בברזיל צריך להיות של תושבי הפאבלות, שכונות העוני של ריו, שם מתגוררים 1.4 מיליון איש בדוחק תחת שליטתן של כנופיות הסמים שהמשטרה לא מצליחה להכניע כבר שנים. עד שייפתחו המשחקים הבינלאומיים, שכונות הפחונים יזכו לנוכחות משטרתית מוגברת, שכבר גבתה קורבנות רבים.

כוחות משטרה מיוחדים למיגור הפשע בפאבלות בברזיל. AP
כוחות שיטור מיוחדים למיגור הפשיעה בפאבלות של ברזיל/AP

לפי דוח שפרסם בסוף החודש האחרון ארגון זכויות האדם הבינלאומי אמנסטי, אחד מכל חמישה מקרי רצח בריו דה ז'נרו נגרם על ידי שוטרים, שזוכים לחסינות ואינם עומדים לדין. על פי נתוני הארגון, ב-2014, אז אירחה ברזיל את משחקי המונדיאל, הרגה משטרת ריו 580 בני אדם. בשנה החולפת צמח המספר המבהיל ממילא ל-645 נרצחים. הארגון טוען שרבים מההרוגים נפגעו במהלך הפגנות מחאה שלוות של התושבים המיואשים, במהלכן נורו כדורי גומי, גז מדמיע ואף כדורים חיים.

ולמרות כל אלה, אם לא יקרה משהו חריג במיוחד, ריו דה ז'נרו תהיה העיר הדרום-אמריקנית הראשונה בהיסטוריה שמארחת את האולימפיאדה. זאת לא תהיה החגיגה שלה קיוו במדינה בת 200 מיליון התושבים לפני מספר שנים, כשנבחרה לארח את הלפיד האולימפי. אולם גם שבועיים של הסחות דעת משלל המשברים המתחוללים במדינה בדמות שבירת שיאים ותחרויות מרתקות הם סוג של נחמה.

העברת הלפיד האולימפי בדרכו לריו דה ז'נרו בברזיל, מאי 2016. GettyImages
העברת הלפיד האולימפי בדרכו לריו דה ז'נרו/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully