וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריו דה ז'נרו נבחרה לארח את אולימפיאדת 2016

הוועד האולימפי הבינ"ל קבע כי הכרך הברזילאי ייארח את המשחקים האולימפיים, שיגיעו לראשונה בהיסטוריה לדר' אמריקה

ברזילאים צופים בבחירת העיר המארחת של אולימפיאדת 2016 בחוף קופה קבאנה. רויטרס
דרום אמריקה על המפה. תושבי ריו חוגגים את אירוח המשחקים האולימפיים ב-2016/רויטרס

סמבה של אולימפיאדה

בתום יום ארוך ומתיש ושלושה סיבובי הצבעה, קבע היום (שישי) הוועד האולימפי הבינלאומי כי ריו דה ז'נרו היא העיר המארחת של אולימפיאדת 2016. ברגע שנשיא הוועד האולימפי, ז'ק רוג, אמר את שמה של העיר הברזילאית היפהפיה מעל הבמה בקופנהגן, מיליוני ברזילאים פרצו בחגיגות, שיימשכו קרוב לוודאי עד לשעות הקטנות של הלילה. החל ממחר תתגייס ברזיל לבניית התשתית הדרושה לאירוח אירוע הספורט הגדול בעולם. הון עתק, התגייסות חברתית ודחיפה ממשלתית יעמדו במרכז סדר היום של העיר בעלת חופי הזהב וההרים הירוקים, שתהיה לעיר הדרום אמריקאית הראשונה אי פעם שתארח את המשחקים האולימפיים.

לריו דה ז'נרו כ-50 קילומטר של חופי ים, ושוכן בה היער האורני הגדול בעולם. חוקר הימים גאספאר למוס נתן לה את שמה "הנהר של ינואר", לאחר שבינואר 1502 חשב כי המפרץ שלאורכו שוכנת כיום העיר, הוא תחילתו של נהר. ריו דה ז'נרו הייתה בירת ברזיל עד לשנת 1960, אז הועברו מוסדות הממשלה לבירה הנוכחית ברזיליה. מדי שנה מתקיים בעיר הקרנבל הגדול, שמושך לעיר כחצי מיליון מבקרים.

נשיא ברזיל לולה וחברי המשלחת הברזילאית פרצו בשאגות שמחה עם הכרזתו של רוג, ובאולם בקופנהגן החלה חגיגה גדולה, בה לקח חלק גם כדורגלן העבר המיתולוגי פלה. על פסלו המפורסם ואייקוני של ישו הגואל הפורס ידיו, נתלתה הכרזה "ריו אוהבת אתכם". "ריו זכתה כי אנחנו אנשים טובים, האולימפיאדה בריו תהיה מדהימה", אמר אחד החוגגים, ססיליה ברבוסה בן ה-69, ובחופי קופקבנה החלו מסיבות הומות אדם.

"כל האנשים שטענו כי איננו יכולים לשלט במדינה, יראו עכשיו איך אנחנו מארחים את המשחקים האולימפיים", אמר הנשיא לולה לאחר הזכייה ועקץ את יריביו הפוליטיים. "מחכה לנו הרבה עבודה, ונתחיל לעבוד על האירוח מיד", הוסיף לולה, שינצל את הזכייה כדי לקדם את הכלכלה הברזילאית. "העם הברזילאי טוב, נדיב וזה משהו שמגיע למדינה שלנו. העולם הכיר בעובדה שהזמן שלנו הגיע".

סמאראנש וספרד נותרו מאוכזב

בצד מיליוני הברזילאים המאושרים, עמדו מיליוני אזרחי מדריד וספרד מאוכזבים. לאחר שני סיבובי הצבעה נקבע כי שיקגו וטוקיו מחוץ למירוץ וההכרעה הייתה בין בירת ספרד לכרך הברזילאי, ועם היוודע התוצאות, מדריד, שתושביה קיוו לזכות במכרז, נותרו עם מפח נפש. "זה הגיוני, דרום אמריקה מעולם לא אירחה את המשחקים, ולא היו נותנים לעיר ארופאית לארח פעמיים ברציפות, זה לא מפתיע", עמר מיגל אנחל, ספרדי בן 36.

נשיא הוועד האולימפי לשעבר, הספרדי חואן אנטוניו סמאראנש, קיווה בגיל 89 להביא את האולימפיאדה למדריד, אולם חבריו בוועד האולימפי חשבו אחרת. "אני יודע שאני בערוב ימי, אני בן 89, אני יכול לבקש מכם לשקול לבחור במדריד?", שאל בנאומו, וצבט את לבבות הנוכחים באולם. "הנאום הכי מרגש היה של סמאראנש", אמר ראש ממשלת ספרד חוסה לואיס ספאטרו", ואילו ראש העיר מדריד, אלברטו רואיס-גאיירון הוסיף: "זה לא הזמן לחשוב על משחקי 2020, ואנחנו לא האנשים שיכולים לדבר על זה".

כל כובד משקלו של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, לא עזר לעיר שיקגו, שהודחה מהצבעת הוועד האולימפי הבינלאומי כבר בסיבוב הראשון של בחירת מארחת אולימפיאדת 2016. שיקגו, עיר הולדתה של הגברת הראשונה מישל אובמה והעיר בה פרץ בעלה מבחינה פוליטית, נחשבה לפייבוריטית גדולה אולם הייתה הראשונה לצאת מהמירוץ. בהצבעה השנייה שערכו חברי הוועד האולימפי, נקבע כי טוקיו, שקיבלה את הניקוד הגבוה ביותר נוכח ההצעה שהגישו, גם היא מחוץ למירוץ.

עוד לפני שרשימת הערים המועמדות צומצמה משבע לארבע, ריו דה ז'נרו קיבלה רק את הציון החמישי בטיבו על ידי וועדת המומחים, ולמעשה כלל לא הייתה אמורה להיות ברשימה. אולם האקלים של ריו באוגוסט הוא חלומי עבור אירוע הספורט הגדול בעולם, העובדה כי דרום אמריקה מעולם לא אירחה אולימפיאדה וכן התרשמותם של אנשי הוועד מביקוריהם בריו, הפכו את העיר הברזילאית לזו שתארח את משחקי 2016.

ההצעה של מדריד הייתה מרשימה במיוחד, והיא עלתה על לונדון בלא מעט פרמטרים כמו למשל התמיכה מהממשלה, איכות המתקנים, התחבורה והכפר האולימפי. בניגוד לוועדות מארגנות אחרות, אנשי מדריד לא היו צריכים לבנות מחדש את ההצעה שלהם, אלא רק לשפר ולהתאים אותה לשנת 2016. מדריד הרשימה מאוד את חברי הוועד האולימפי שביקרו בה, והיא גם זכתה לציון השני בטיבו. אך העובדה כי משחקי 2012 ייערכו בלונדון, כלומר אירופה עשויה לארח אולימפיאדה שנייה ברציפות, עמדה לה לרועץ.

"הנשיא אובמה גאה מאוד במאמציו"

ההצעה של שיקגו לא הייתה המרשימה ביותר לפי הציון שקיבלה על ידי צוות המומחים שבחן את הערים המועמדות, אבל בשורה התחתונה תוכניתה הייתה אטרקטיבית במיוחד, משום שהכפר האולימפי מוקם בקרבת מתקני הספורט וכן בזכות המסורת הספורטיבית האדירה של העיר. התגייסותו של אובמה למשימה הפכה את שיקגו לפייבוריטית הגדולה של ההצבעה, אולם הצעתה למכרז לא השביעה את רצון הוועד האולימפי. הבית הלבן הביע אכזבה עמוקה מהחלטת הוועד האולימפי, והחל למזער את הנזקים התדמיתיים שספג הנשיא. יועצו של אובמה, דייויד אקסלרוד הגיב להחלטה: "ברור שאנחנו מאוכזבים, זה לא הצליח לנו הפעם, אבל הכל היה שווה את המאמץ. אני לא רואה בזה כהתנכרות ודחייה כלפי מאמצי הנשיא".

"כפי שאתם מתארים לעצמכם, הנשיא אובמה מאוכזב", אמר דובר הבית הלבן רוברט גיבס, "הנשיא לעולם לא יתבייש מלנסוע לכל מקום בעולם, ולדבר עם מי שצריך כדי להשיג דברים עבור המדינה שלו. הנשיא גאה מאוד במאמציו וזה מעשה שעשה מעומק הלב".

"שיקגו המומה מההדחה המוקדמת" בישרה כותרת אתר "שיקגו טריביון". תושבי העיר שיקגו, שהתאספו כדי לחגוג את הבחירה, התפזרו באכזבה לבתיהם. "אכזבה גדולה", אמר תושבת העיר בת ה-63 ג'ודי ווניגר, אף אחד לא ציפה לזה, זה גורם לי לרצות לבכות". מאידך, היו בשיקגו שמחו כלפי הצבת העיר כמועמדת לבחירה, משום שלטענתם היא זקוקה להשקעה ולא רק בתחום הספורטיבי. "עכשיו ראש העיר ואנשי העירייה יחזרו הביתה ויתרכזו בבעיות האמיתיות והגדולות שיש לשיקגו", אמר תושבת העיר ג'ודי בריידי בת ה-64.

המוטו של היפנים, שכבר אירחו את אולימפיאדת 1964, היה לארגן את המשחקים הקומפקטיים והיעילים בכל הזמנים, על ידי ניצול רצועת חוף שעליה היו מספנות ומבני תעשייה. ההצעה היפנית התבססה על מתקנים משוכללים וקרובים אחד לשני, משחקים "ירוקים" עם דגשים על מחזור, אנרגיה סולרית, כלי רכב ידידותיים ומניעת זיהומים, אולם הוועד האולימפי דחה את ההצעה, אולי משום שהמשחקים האולימפיים האחרונים היו בבייג'יטנג שבסין, ויתכן כי בשל העובדה כי יפן אירחה בעבר גם שתי אולימפיאדות חורף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully