וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גילי לוסטיג: "לא הגון לחתוך אותנו אם לא נביא מדליה. שני שלישים מהמדינות לא חוזרות עם מדליה"

27.4.2016 / 14:30

ההכנות לנגיף הזיקה, התכניות לפודיום, שיא חדש של עולים לריו ושפל מתמשך של ספורטאים. גילי לוסטיג, מנכ"ל הוועד האולימפי, מציג את החזון שלו, 100 ימים לפני ריו. ראיון

יוסי ציפקיס

את הראיון הזה בתחילת השבוע עושה גילי לוסטיג תוך כדי הליכת הערב שלו. דקות קודם קיבל בשמחה את ההודעה שהטריאתלט רון דרמון עשה עוד צעד בדרך לכרטיס לריו.

היום בדיוק 100 ימים לאולימפיאדת ריו ומשלחת הספורטאים הישראלית מתרחבת כל כמה ימים. האחרונה שנכנסה לרשימה היא המתאבקת אילנה קרטיש, שהשיגה בסוף השבוע האחרון את המקום המיוחל אחרי תחרות במונגוליה.

זו תהיה האולימפיאדה הראשונה של גילי לוסטיג כמנכ"ל הוועד האולימפי. כבר שנתיים שהוא בתפקיד אחרי שכיהן במשך שנים ארוכות כמנהל היחידה לספורט הישגי. "מאולימפיאדת סידני אני בתפקיד מנהל היחידה לספורט הישגי ובריו זו תהיה הפעם הראשונה שאהיה מנכ"ל הוועד האולימפי וראש משלחת הספורטאים", הוא עושה סדר.

גילי לוסטיג מנכ"ל הוועד האולימפי. ניב אהרונסון
אולימפיאדה ראשונה כמנכ"ל הוועד האולימפי. לוסטיג/ניב אהרונסון
הספורטאים קיבלו חומר כתוב על הזיקה ושמעו הרצאה מרופאת המשלחת. הם צריכים להימנע מעקיצות יתושים בברזיל. להתלבש נכון, להשתמש בתכשירים

יש התרגשות ואחריות מיוחדת?

"בוודאי שיש התרגשות מיוחדת. ברגע שאני ראש המשלחת של הספורטאים האולימפיים זו התרגשות ואחריות אחרת. מעבר להתרגשות, הנושא המקצועי זורם בעורקיי והקשר עם היחידה לספורט הישגי הוא יומיומי. גם עם דני אורן וגם עם יתר העובדים. אנחנו ממש חטיבה אחת".

מה הדבר שהכי מטריד את גילי לוסטיג 100 ימים לאולימפיאדה?

"הנושא העיקרי הוא הפן המקצועי, אבל בתפקיד הזה יש עוד נושאים שמצטרפים. קודם כל נושא התנהלות המשלחת, כל הצד הלוגיסטי-אירגוני, כל הנושא הביטחוני, כל הטקסים של האולימפיאדה, אבל לא פחות מזה הטקס המרכזי לזכר ה-י"א שנעשה במהלך המשחקים האולימפיים".

הנושא הביטחוני מדיר שינה מעיניך?

"אנחנו סומכים ב-100 אחוז על כוחות הביטחון בברזיל וגם על אלה שיצטרפו מישראל. יש לנו את האנשים הכי טובים והם מטפלים בזה בצורה הטובה ביותר כדי שהספורטאים שלנו ירגישו בטוחים".

באולימפיאדה הזו יש גם הרבה חשש מנגיף הזיקה.

"זה נושא שאנחנו מדברים עליו הרבה עם הספורטאים. הם קיבלו חומר כתוב ושמעו הרצאה מרופאת המשלחת. הם צריכים להימנע מעקיצות יתושים בברזיל. להתלבש נכון, להשתמש בתכשירים. המשחקים נערכים בחורף ולכן יהיו פחות יתושים. אני חושב שבסופו של דבר נגיף הזיקה לא יפגע במשחקים".

עוד באותו נושא

100 ימים לאולימפיאדה: ברזיל מתמרקת, פליט סורי נושא את הלפיד

לכתבה המלאה
כל התמונות - סגן אלוף אירופה אורי ששון נוחת בנתב"ג. יוסי ציפקיס
לוסטיג: "אורי ששון ממשיך לגלות יציבות מרשימה, לא רק במדליה אלא גם בדרך"/יוסי ציפקיס
"אחת המשימות הראשונות שלנו בוועד האולימפי הייתה להכניס לריו ענפים חדשים שלישראל לא היה ייצוג בהם בעבר. רצינו להכניס שלושה עד ארבעה ענפים חדשים ואנחנו בדרך להשלים בצורה מיטבית את המשימה"

היה לך סוף שבוע מהנה.

"נכון. העמידה בקריטריון של אילנה קרטיש הוא משהו שחיכינו לו ולשמחתי היא עשתה את זה בסטייל עם מדליית זהב במונגוליה. היא המתאבקת הראשונה שתייצג אותנו באולימפיאדה. כמובן שאליפות אירופה בג'ודו הייתה מוצלחת. אורי ששון ממשיך לגלות יציבות מרשימה, לא רק במדליה אלא גם בדרך. ויש גם דור עתיד. ילדה צעירה בשם תמנע נלסון לוי שבאליפות הראשונה שלה בבוגרים זכתה במדליית ארד. זה המשיך עם קרב בין שלומי חיימי לרותם ישי על כרטיס לאופני הרים. ועכשיו ממש לפני כמה דקות הסתיים טריאתלון בדרום אפריקה ורון דרמון סיים במקום ה-18. הוא חזק ברשימה ויש עוד שתי תחרויות בקלגרי וביפן שבהן הוא רק צריך לשמור על מקומו כדי להיות הטריאתלט הראשון שישיג את הכרטיס למשחקים האולימפיים.

"אחת המשימות הראשונות שלנו בוועד האולימפי הייתה להכניס לריו ענפים חדשים שלישראל לא היה ייצוג בהם בעבר. רצינו להכניס שלושה עד ארבעה ענפים חדשים ואנחנו בדרך להשלים בצורה מיטבית את המשימה. אני רואה גולף בפנים, אני רואה את אופני ההרים, אני רואה את הטריאתלון ואני מקווה שבחודש הבא, ב-25 במאי יצטרף אלינו גם דני פרידמן בחתירה. משימת העמקת הענפים כנראה תושלם וזה היה מאוד חשוב לנו. יש לנו היום יותר ענפים ואנחנו רואים שנחצה את 40 הספורטאים - זו הייתה משימה מאוד חשובה לנו".

הספורטאים היום יותר איכותיים מבשנים עברו?

"המשנה של הוועד האולימפי היא לתת הרבה למעט. אחרי אטלנטה 96' הוקמה ועדה בראשות השופט דב לוין והיה לה האומץ לקבוע בפעם הראשונה ענפים מועדפים. הנושא הזה הולך ומשתדרג, אבל אף פעם לא הייתה לנו בולטות כזו שהשיטה אכן עובדת. אני זוקף את זה גם לזכות ועדת לובצקי, שבמחזור הזה קבעה שהענפים הבולטים יקבלו תוספת משמעותית שעזרה לנו לייצב ולהבליט את העדיפות. חמשת הענפים המועדפים; שחייה, ג'ודו, התעמלות שייט ואתלטיקה קיבלו כל אחד תוספת של 2.4 מיליון שקל בנוסף לתקציבים הרגילים. התוספת הגיעה ממועצת ההימורים דרך ועדת לובצקי. במשחקים האולימפיים בריו 80 אחוז מהמשלחת יהיו מחמשת הענפים הללו וזו ההוכחה הכי טובה שכאשר אתה משקיע בנבחרות ובענפים, אתה מביא הצלחה. אנחנו בונים כבר עכשיו את טוקיו 2020. העומק ברמה ההישגית גדל בענפים המובילים אבל טיפחנו גם ענפים חדשים שיוסיפו מסר לציבור הרחב. למשל טריאתלטון ואופניים שהם ענפים שהרבה אנשים עושים להנאתם. ברגע שיש לנו ייצוג באולימפיאדה לענפים האלה, הם משתדרגים בעיני הציבור".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחת מהתקוות של ללסטיג. רון דרמון/מערכת וואלה!, צילום מסך
"אם יש בישראל רק 100 אלף ספורטאים פעילים בכל הענפים כולל כדורגל וכדורסל, אתה מבין שאי אפשר להשוות אותנו לשום מדינה"

לא מתסכל שרק פעם בארבע שנים נזכרים בענפים האולימפיים?

"ראשית זה מתסכל. אנחנו צריכים לעשות שדרוג מאוד רציני בתרבות הספורט שלנו. הספורטאים האולימפיים מסמלים את המיטב של ארץ ישראל. הספורטאים האולימפיים הם מלח הארץ ולשמחתנו חברות עסקיות הבינו שהם המודלים הכי טובים לחיקוי. לראייה יש לנו 35 ספורטאים שמאומצים על ידי חברות עסקיות שהבינו שהם המודלים הכי טובים למצוינות, להשקעה, לשקידה, להתגברות על משברים ויציאה לדרך. זה אחד הדברים הכי גדולים שקרו לנו. לגבי התקשורת והציבור, יש לנו את הסבלנות. אנחנו בהחלט מתוסכלים מהחשיפה של הענפים האולימפיים. מגיעה לענפים האולימפיים חשיפה הרבה יותר גדולה לאורך ארבע שנים ולא רק בדקה ה-90. נמשיך לעבוד על זה".

למה אתם לא מצליחים לפרוץ את התקרה?

"כל אחד צריך לראות מה הוא יכול לעשות יותר טוב. זה משהו רב מערכתי. אם החבר'ה יופיעו בצורה יותר טובה מבחינת ערכים, מצוינות, כבוד, ידידות ולא רק הישגים, אני חושב שהציבור יאהב את זה. אבל ברור שהכי חשוב זה הישגים".

לאיזו מדינה אתה שואף שישראל תידמה?

"אני תמיד משווה למדינות קטנות שאנחנו צריכים לשאוף להיות כמוהן בכל הקשור ליחס לספורט האולימפי ואלו פורטוגל, יוון, מדינות יוגוסלביה לשעבר. צריך לזכור שבמדינת ישראל הספורט הוא לא בראש סדר העדיפויות. יש הרבה משימות לא פחות חשובות מספורט וצריך לזכור שיש לנו הרבה מגזרים שהם מחוץ למשחק כמו המגזר החרדי, המגזר הערבי שרובו ככולו ממוקד רק בכדורגל וחבל שהוא לא מנוצל גם לענפים האולימפיים, כך שיש הרבה מה לעשות גם במערכת החינוך.

"אם יש בישראל רק 100 אלף ספורטאים פעילים בכל הענפים כולל כדורגל וכדורסל, אתה מבין שאי אפשר להשוות אותנו לשום מדינה. השינוי חייב להיות דרך תכנית אסטרטגית של פרחי ספורט. כל המשרדים והרשויות צריכים להיות מעורבים בתכנית כזו כדי לעזור לפריפריה. אנשים צריכים להבין שהספורט הוא הגשר הטוב ביותר. אין שום תחום שמגשר בין דתות, גזעים, מינים וצבעים כמו הספורט. כל ילד בישראל צריך להיחשף לתכנית האולימפיזם אותה חשפנו באחרונה. כל ילד צריך להיחשף אליה בשישה שיעורים במוסדות החינוך".

גילי לוסטיג מנהל היחידה לספורט הישגי. מגד גוזני
"אנחנו צריכים לעשות שדרוג מאוד רציני בתרבות הספורט שלנו". לוסטיג/מגד גוזני
"כשספורטאי שלנו על הפודיום זה הדבר הכי מרגש שיש. אני חולם שנראה את הדגל הזה לפחות פעם אחת"

אתה כבר 19 שנים ביחידה לספורט הישגי ובוועד האולימפי. ראית ספורטאים צעירים שהערכת שיגיעו הכי רחוק ומכל מיני סיבות נשרו בדרך?

"בטוח שהיו כאלה ספורטאים. צריך להבין שאלינו מגיעים הספורטאים שעברו כבר את מרבית המסע ואנחנו בוועד האולימפי נותנים להם תנאים שאין במרבית המדינות. היחידה לספורט הישגי ביחד עם הוועד האולימפי זה סיירת מטכ"ל. אתה מאתר את היהלומים ומלטש אותם. אבל אני מסכים שצריך לעשות משהו עם הדור שלפני, כי אני בטוח שהחמצנו הרבה ספורטאים צעירים שלא הצליחו להמשיך. יש לנו בעיה גדולה במרחק מאירופה כי ספורטאים לא יכולים לצאת בקלות לתחרויות ואנחנו צריכים להמשיך ולעבוד על איכות המאמנים".

כולם מתרגשים איתכם עם כל ספורטאי שמשיג את הקריטריון ומרחיב את המשלחת, אבל אתה יודע שאם לא תביאו אפילו מדלייה אחת, כולם יחתכו אתכם

"אתה צודק וזה לא הגון. אנחנו רוצים לחזור עם מדלייה, אבל שני שליש מהמדינות לא עושות את זה. זה לא כל כך פשוט לזכות במשחקים האולימפיים. זה הרבה יותר קשה מלזכות באליפויות עולם. אני אתן לך דוגמא על תחרות של נטע ריבקין בהתעמלות אמנותית - באליפות עולם מחלקים חמש מדליות ובאולימפיאדה רק אחת. המדליה היא לא חזות הכול. בלונדון הגענו לשמונה גמרים שזה שניים יותר ממה שהגענו קודם, אבל כולם דיברו על זה שלא הבאנו מדליה. אף אחד לא התחשב בזה שלא הייתה רוח בשיוט האחרון. מצב הרוח במדינה נקבע לפי הרוח בלונדון.

"לזה התכוונתי כשאמרתי 'תרבות ספורט' לפני כן. תרבות ספורט זה לדעת לנתח את הדברים בצורה נכונה ואובייקטיבית. אנחנו יכולים לזכות במדליה, אבל אני מקווה שהניתוח יהיה מקצועי, אמיתי ולא פופוליסטי. אצלנו אוהבים לנפח בלון ואחר כך לפוצץ אותו. הכול זה שחור או לבן. מרימים לגבהים יותר ממה שמגיע ומורידים למטה יותר ממה שצריך. אני מקווה שהתקשורת תשפוט אותנו לפי ניתוח מקצועי וריאלי ולא רק אם הבאנו מדליה או לא".

על מה אתה חולם בלילה?

"אין מרגש יותר מלראות דגל ישראל מתנוסס על ראש התורן. דגל ישראל בבמה המרכזית של העולם, כשספורטאי שלנו על הפודיום זה הדבר הכי מרגש שיש. אני חולם שנראה את הדגל הזה לפחות פעם אחת".

אלכס שטילוב. ברני ארדוב
לוסטיג: "שטילוב למשל, לא יכול להעביר שמונה שעות בטקס הפתיחה"/ברני ארדוב

מי יישא את דגל ישראל בטקס הפתיחה?

"זה עדיין לא הוחלט. לא כל מועמד ראוי יכול לשאת את הדגל כי יש תחרויות שמתקיימות מיד אחרי טקס הפתיחה. ההתעמלות האמנותית למשל מגיעה בחלק השני של הטקס. יש הרבה ספורטאים שיגיעו בתכנון מאוחר יותר לטקס. אנחנו שומרים לזוכה המדליה באולימפיאדה את הצעידה בטקס הסיום. אלכס שטילוב נשא את הדגל במשחקים שהיו בבאקו והוא לבטח לא יכול לשאת את הדגל כי הוא מתחרה למחרת. מקצועית הוא לא יכול להיות שמונה שעות בטקס פתיחה. הוא צריך להתכונן. אנחנו לא באים לטייל בריו. אנחנו באים לעשות את המיטב ולכן אנחנו לוקחים כשיקול את כל המשתנים. נחליט על נושא הדגל בישיבת הנהלת הוועד האולימפי".

על מי תמליץ?

"זה משהו שאני לא מוכן לחשוף. אני בטוח שהבחירה שלי תהיה טובה ושהבחירה של ההנהלה תהיה טובה. נושא הדגל הוא דבר משמעותי ובחודש הקרוב נחליט".

נשבור את שיא הספורטאים מבייג'ינג?

"שם היו 43 ספורטאים וכעת אנחנו עם 30 לא כולל ג'ודו וענפים אחרים. אני מקווה לשבור את המספר הזה. יש מקום לאופטימיות שתהיה לנו משלחת הספורטאים הגדולה אי פעם".

אתה איש כדורעף, אבל יש מקצוע או ענף שמדברים אליך במיוחד מבין כל הספורטאים שנוסעים לריו?

"כדורעף אולמות לצערי לא יהיו לנו למרות שמשם אני בא. יש עוד סיכוי קלוש שנצליח להכניס את כדורעף החופים, אבל ברמה האישית כולם היו בניי. כל הענפים הם בניי. לא משנה לי מהיכן נביא את המדליה ובאיזה ענף נגיע לגמר. מדליה היא מדליה היא מדליה, וגמר הוא גמר הוא גמר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully