וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העריץ היציב מכולם: בלוג האתלטיקה החדש של ניר שועלי

ניר שועלי

14.8.2016 / 10:00

לא כולם אוהבים את סגנונו של מו פראח, אבל הוא היחיד ששרד סוף שבוע של עריפת ראשים באתלטיקה ושמר על תוארו. הבלוג של ניר שועלי מסכם ומסביר למה ההישג בקרב 7 הוא המרשים ביותר עד כה

AP

1. רק המופע של מו פראח שרד סוף שבוע של עריפת ראשים. בזה אחר זו הם איבדו את התואר האולימפי: טירונש דיבבה בריצת 10,000 מטר, ולרי אדמס בהדיפת כדור ברזל, רוברט הארטינג בזריקת דיסקוס, גרג ראתרפורד בקפיצה לרוחק, שלי אן פרייזר פרייס בריצת 100 מטר, ג'סיקה אניס היל בקרב 7. וריקוד המו-בוט? עדיין כאן איתנו, שרד את כל הדרך מלונדון לריו, מכיוון שבעליו, פראח הבריטי, לא מוותר על אף שעל מהאימפריה והוא שוב מנצח בריצת ה-10,000 מטר, אולי בדרך לשמירה על הדאבל האולימפי הכולל זהב ב-5,000 מטר, בהמשך השבוע.

הרבה חובבי אתלטיקה מתעבים את שלטונו העריץ, הכופה קצב איטי נטול שיאים. מומחי אתלטיקה מעקמים את האף למראה הטקטיקה המייבשת והסיומת הסילונית, ש'הורגת' את שאיפת האדם לפרוץ אל שיאים חדשים ולהכות בשעון. איפה הוא ואיפה איאנה אלמאז האתיופית, שהיממה אותנו בערב שבת בריו עם שיא עולם מדהים ב-10,000 (29.17.45 דקות) תוך כדי הריצה המהירה אי פעם בה האלופה היוצאת, טירונש דיבאבה האתיופית, נותרה עם ארד, והקניאתית ויויאן צ'ריוט עם כסף. אבל מו נשאר בשלו.

מו פראח אתלט בריטי. AP
נשאר בשלו. מו פראח/AP

מדי קיץ נוהרים מיטב רצי מזרח אפריקה אל מיטב התחרויות, רוקמים תכניות להפלת המשטר, מתכננים ריצה קבוצתית ומלכודות, אבל פראח, אף הוא ממזרח אפריקה במקור, לועג לכל התכסיסים של הקניאתים והאתיופים, שומר כוח, מכתיב קצב משלו, משחק בונקר וגונב 0:1 שמעצבן את כולם. טוב, לא את הבריטים, שבכל זאת, אוהבים לספור מדליות והם חזק בתמונה בכל הענפים בריו.

וכך, טאמירה טולה מאתיופיה מסתפק בארד, פול טאנוי מקניה חוגג מדליית כסף, והזהב נשאר אצל מו אחרי 27.05.17 דקות. ולא שזה היה קל הפעם. הקואליציות של המתנגדים הפכו את העסק לקשה במיוחד הלילה, ובמיוחד לאחר שמו מעד באמצע הדרך, נפל, קם וחזר אל מצעד הניצחון.

עוד בנושא

איליין תומפסון הדהימה בגמר ה-100, מו פארח שוב חגג ב-10,000
מדהים: הרצה האתיופית שסיימה את המירוץ עם נעל אחת ועלתה לגמר
חנה מיננקו והכבוד הנשי של המשלחת הישראלית: יניב טוכמן מדווח מריו

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
ג'סטין גאטלין אצן אמריקאי. AP
יבאיש את הענף? ג'סטין גאטלין/AP

2. האם שלטונו של הגדול מכולם, יוסאין בולט, יחזיק אף הוא מעמד? הלילה בחצי הגמר (03.00 שעון ישראל) ובגמר (04.25) ינסה הג'מייקני להיות הראשון שזוכה שלוש פעמים ברציפות בתואר האולימפי ל-100 מטר, אבל בניגוד לפראח, יש לו את רוב הסימפטיה מפני שמולו ניצב האיש הכי רע, ג'סטין גאטלין האמריקאי. אלוף אתונה 2004 היה מושעה פעמיים על סמים, קבע את תוצאת השנה העולמית, 9.80 שניות, לעומת 9.88 של בולט, והיה אמש המהיר ביותר במוקדמות. גם לפני אליפות העולם 2015 היה גאטלין מהיר יותר, אבל בולט ניצח ושמר על הכתר. מהפך, אם יקרה הלילה, יבאיש את ריחו של הענף גם אם גאטלין נקי ונבדק פעמיים ביום אחרי הארוחה.

3. יום נשי ישראלי בריו החל משעה 15.30 עת מאור טיורי ולונה צ'מטאי יזנקו אל ריצת המרתון. עבור שתיהן מדובר במקצוע חדש, כשרק בשנה האחרונה הן עלו על הרכבת האולימפית, והן ינסו בעיקר להתמודד על שיא אישי חדש, אולי גם על שיא ישראלי אם יבשילו התנאים ברחובות ריו.

אבל הדבר האמיתי קורה בשעה 2.55 לפנות בוקר. הישראלית הראשונה בגמר אולימפי מאז אסתר רוט שחמורוב בריצת 100 מטר משוכות במונטריאול 76, חנה מיננקו, תתמודד בגמר הקפיצה המשולשת שם היא תנסה לעקוף את המלכה אסתר במיקום (6), אולי אפילו את שיאן המיקומים בגמר אולימפי, קוסטה מטוסביץ' (5 בקפיצה לגובה בסידני 2000), 4 שנים לאחר שסיימה במקום 4 את הגמר האולימפי בלונדון במדי אוקראינה. תוצאת השנה של סגנית אלופת העולם ואירופה שלנו, 14.25 מטר, מדורגת רק 19 בעולם אמנם, אבל חנה כבר הוכיחה יכולת התעלות במאני-טיים, ומדובר במקצוע טכני בו יש מקום להפתעות.

מאור טיורי מרתוניסטית נבחרת ישראל ריו 2016. מתוך חשבון האינסטגרם של מאור טיורי, אתר רשמי
מה היא מכינה לנו? מאור טיורי/אתר רשמי, מתוך חשבון האינסטגרם של מאור טיורי

4. סוף השבוע הפותח של תחרויות האתלטיקה בריו היה רצוף הפתעות ודרמות של הרגע האחרון, אבל אם מחפשים שם חדש, מטאור של ממש, אז אנחנו הולכים אל מלכת האתלטיות החדשה, נאפיסאטו תיאם הבלגית, שהדיחה את ג'סיקה אניס היל הבריטית מכתר הקרב 7. נכון, המהפך בזריקה האחרונה בדיסקוס גברים ובברזל נשים היה מהמם. כריסטוף הארטינג הגרמני קבע 68.37 מטר 4 שנים אחרי שאחיו, רוברט, ניצח בלונדון, והפעם לא העפיל לגמר הדיסקוס. ולרי אדמס מניו זילנד, אלופת בייג'ין ולונדון, איבדה בסיבוב האחרון את הזהב למישל קרטר (20.63 מטר, שיא אמריקאי). היה גם ניצחון של קפיצה אחרונה לרוחק מצד ג'ף הנדרסון האמריקאי (8.38 מטר). היתה גם איליין תומפסון, שהדיחה את פרייזר פירס, חברתה לנבחרת ג'מייקה, מתואר האשה המהירה בעולם, אבל האמת היא שתומפסון היתה המהירה בעולם השנה, כולל אמש בגמר ריצת ה-100 מטר אחרי 10.71 שניות.

אבל הניצחון של נאפי תיאם, שרק השבוע תחגוג 22, היה מהמם. מדובר באתלטית, שנראתה לי בנויה באופן מרשים (1.84 מטר גובה על 68 ק"ג) עת פגשתיה במקרה באליפות בלגיה בשנה שעברה, שם היא התחרתה רק בקפיצה לרוחק, וכמובן ניצחה. הצעירה האלמונית שברה בריו 5 משיאיה האישיים במהלך קרב ה-7, כולל 1.98 מטר בקפיצה לגובה, התוצאה הטובה בהיסטוריה של מקצוע זה בתוך קרב רב.

נאפי שיפרה בריו גם את שיאיה ב-100 משוכות (13.56 שניות), כידון (53.13 מטר), 800 מטר (2.16.54 דקות) וקפיצה לרוחק (6.58 מטר), וכן 6810 נקודות בכללי.

במקצוע השביעי והאחרון, והמתיש מכולם, ריצת 800 מטר, היתה צריכה אניס, מלכת בריטניה מלונדון 2012 והפייבוריטית לניצחון, לעקוף אותה ב-9 שניות על מנת לגרוף זהב נוסף, אבל נאפי, למרות שלא מדובר במקצוע חזק שלה, עברה את מבחן הבגרות, שמרה על מרחק 7 שניות מהבריטית, ורשמה בכך את הישגה המשמעותי הראשון בקריירה, על הבמה היוקרתית מכל, מול המלכה היוצאת.

נאפיסאטו תיאם אתלטית בלגית. AP
המלכה החדשה. נאפיסאטו תיאם/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully