וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכה את המומחה: הפודיום, על ההדחה של נבחרת ארה"ב בכדורגל והצעצוע החדש של הג'ודו הישראלי

"מדינות אחרות מדביקות אותנו", "השחקניות לא נראו שמחות, כאילו הכריחו אותן לשחק", "סולו צריכה ללמוד שיעור מפלפס". המאמן בילי מקינול, עם 32 שנות ניסיון בכדורגל אמריקאי, מנתח את ההדחה הכואבת של נבחרת הנשים. עוד במדור "הפודיום": ההברקה החדשה של איגוד הג'ודו

מערכת וואלה!

בילי מקינול עיצב שלל כוכבים וכוכבות של נבחרות ארצות הברית. את לנדון דונובן, למשל, גילה בגיל צעיר מאוד. גם את דמרקוס ביזלי וקייל בקרמן. "אני זיהיתי אותם לפני שהם נהיו כוכבים", הוא אומר לוואלה! ספורט ממשרדו שבקליפורניה. לגבי קריירת המשחק שלו, הערת שוליים בתולדותיה הגדולות של גלזגו ריינג'רס עד פרישה בארצות הברית ב-1984, הוא טוען שאין יותר מדי מה להרחיב. אבל לגבי העין המקצועית שלו הנחתום מעיד על אחלה עיסה: "יותר שחקני נבחרת, גברים ונשים, זוהו על ידי מאשר על ידי כל אחד אחר".

הקשר עם מקינול נוצר על מנת שישתתף בטור "הפודיום" לפני מאבק אמריקאי על מדליה, כנראה זהב. ארצות הברית היתה פייבוריטית גדולה, ורציתי לכבד את המעמד עם פרשנות מקצועית של האדם שבין שלל עבודות האימון, הסקאוטינג והייעוץ שלו, היה עוזר מאמן של נבחרת הנשים במונדיאל 2007. הוא עבד באופן פרטני עם אבי וומבאך והחברות. "באופן אירוני", הוא מספר יום לאחר ההדחה המפתיעה מול שבדיה, "את השחקנית שהחמיצה את הפנדל האחרון, כריסטן פרס, לקחתי לטורניר באנגליה עוד כשהיתה בת 12".

אבל אז הודחה מדליסטית הזהב של אטלנטה, אתונה, בייג'ינג ולונדון, ותוכן השיחה הפך לשונה לחלוטין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
זהב: נבחרת ארצות הברית בכדורגל נשים. גטי, עיבוד תמונה
הנבחרת האמריקאית בשלב ההלם מול שבדיה/עיבוד תמונה, גטי

מדליית זהב: המאמן בילי מקינול, מומחה אמריקאי, על ההדחה של נבחרת הנשים

אז מה קרה לנבחרת ארצות הברית בטורניר הזה?

"מול שבדיה, לדעתי, היינו הנבחרת הטובה יותר. לפעמים המשחק לא בא אליך. זו לא הפתעה כזו גדולה כי היה ברור שזו תהיה תוכנית המשחק של שבדיה. אתה יכול להאשים את מי שאתה רוצה - מזל, שופט - אבל היו לנו 120 דקות להבקיע ולא עשינו זאת. הנבחרת שלנו לא נראתה שמחה. הבנות נראו כאילו הן הוכרחו לשחק. לא נראה שהשחקניות והמאמנות נהנו מהדרך. הן היו נראות מותשות מנטלית, לחוצות, יותר מדי דרמה. הלו, זה צריך להיות שיא הקריירה שלהן. לייצג את ארצות הברית באולימפיאדה. זה מאתגר, זה קשה, אבל אלוהים -- שמישהי תחייך על הספסל. לא ראיתי אמונה, לא ראיתי ביטחון, לא ראיתי קצב משחק שוטף".

הופ סולו, שהיתה שוערת גם בתקופתך, בחרה כן להאשים.

"זו לא היתה הערה ספורטיבית מצדה. בספורט, מלמדים אותך להיות צנוע, תמיד, גם כשאתה מפסיד -- ולא משנה איך הנבחרת היריבה מנצחת אותך. אתה לא אמור להגיב ככה. אתה לא צריך להחמיא ולהגיד שהשבדיות היו מדהימות, אבל להגיב איך שהיא הגיבה? זו היתה התבטאות של אחת שלא יודעת להפסיד. הופ תחרותית מאוד ולדעתי היא עדיין השוערת הכי טובה בעולם, אבל היא צריכה לקבל שיעור מאנשים כמו מייקל פלפס, הספורטאי הכי מוצלח בעולם שידע להחמיא ליריב הסינגפורי שניצח אותו".

ההדחה המוקדמת הזו היא מקרית או נורה אדומה להמשך?

"אני מרגיש שמדינות אחרות מדביקות אותנו יותר מהר מאשר אנחנו בורחים. 0:2 על ניו זילנד? אני זוכר ימים שניצחנו אותם בדו-ספרתי. אותי מעניין לדעת איך אנחנו מתכוונים לנצל את העושר והכישרון שלנו, כי זה לא תמיד מספיק. אנחנו צריכים להסתכל על נבחרת קולומביה, שעושה מה שעושה בלי יותר מדי שחקניות מוכשרות או ליגות לנוער. אנשים מקבלים שכר גבוה כדי לייצר נבחרות טובות יותר, ונראה שבארצות הברית מתרכזים עכשיו בלייצר הצלחות למועדונים ולא לנבחרות הבוגרות. מרגע שהמדינה שלנו נכנסה חזק לכדורגל הנשים יש לנו מטרה על הגב, ואנחנו צריכים לשמור על זה. כדי להישאר בטופ אתה לא צריך רק לשמר אלא לחדש. אי אפשר להתלהב מהסגל ולשמור עליו. צריך שיהיה 'בחור רע' שחותך את מי שלא מספיק טובה".

נבחרת הנשים עדיין מוצלחת מאוד, אימפריית כדורגל. אצל הגברים זה לא כך, וכל עשור מנבאים שבעשור הבא זה ישתנה. מה דעתך?

"בתחילת המילניום, ובמיוחד במונדיאל 2006, הרגשתי שהיתה לנו נבחרת טובה. היו גם שחקנים באירופה. נראה שזה דעך. היום יותר מדי שחקנים טובים שלנו נמצאים ב-MLS. זו ליגה טובה, זה ביזנס טוב, אבל זה עדיין לא הפרמיירליג. אנחנו צריכים לחזור להיות רעבים יותר. הרי מהמוקדמות שלנו יותר קשה לא לעלות מאשר לעלות. פעם היינו רוצים להוכיח לכל העולם שהכדורגל האמריקאי שווה משהו. כנראה שאיבדנו קצת את החדות".

כסף: אורי ששון ג?ודוקא ישראלי. גטי, עיבוד תמונה
אורי ששון בדרך למדליה/עיבוד תמונה, גטי

מדליית כסף: הטכנולוגיה שאימצה נבחרת הג'ודו והחלק שלה במדליות הארד

"איך מנצחים את טדי רינר?".

לאור הרזומה של מפלצת הג'ודו הצרפתית, התשובה הנכונה אמורה להיות "לא מנצחים", אבל כשאנשי נבחרת הג'ודו הישראלית שלחו את ההודעה הזו מריו, הם קיבלו יופי של תשובות. ההודעה נשלחה למערכת Boost, סטארט-אפ ישראלי, מערכת שנועדה לנתח סיטואציות ספורטיביות ולהוות יד מכוונת בזמן אמת. במקרה הזה, לג'ודו הישראלי.

"טדי רינר זו דוגמה מעולה", אומר אביב חציר, ג'ודוקא לשעבר ומקים הסטארט-אפ. "המערכת זיהתה שרינר מסוכן כמעט מכל אחיזה, אך יש אחיזה מסוימת בה הוא פחות מצליח לייצר התקפות -- כשהיריב אוחז אותו בדש באמצעות יד שמאל". אורי ששון עבד לפי ההמלצה ואם היה מרוכז גם בשניית הסיום היה מגיע להכרעת זהב לפחות, אבל מבחינת המערכת, העסק תקתק כמו שעון. "את הפרט הזה על רינר כנראה יודעים גם אנשים שלא השתמשו ב-Boost", מוסיף חציר, "אבל המערכת שלנו יודעת לתת המלצות איכותיות גם על ג'ודוקאים הרבה פחות מוכרים מטדי רינר".

תיבת צ'אט בין ג'ודוקא לבין המערכת (התמונה להמחשה בלבד):

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חציר, כאמור, מנוסה בתחום וזו אחת הסיבות שבחברה שלו התמקדו בג'ודו כענף הראשון מני רבים. הוא בכלל תכנן את ההשקה ב-2017 ואת הפרויקט הראשון לשימוש הג'ודו באולימפיאדת טוקיו 2020, אבל כשהוא נפגש עם מאמן הנבחרת אורן סמדג'ה, האחרון דרש: "תקדים". סמדג'ה, ופה מגיעה נקודת שבח לאיגוד הג'ודו ולוועד האולימפי, התעקש להשיג לחניכיו את מרבית הסיוע כבר באולימפיאדת הנוכחית. וכך, במימון איגוד הג'ודו, הוועד האולימפי והיחידה לספורט הישגי, יצא לדרך פרויקט "בוסט לריו 2016". הפרויקט, כך מספרים בוועד האולימפי, היווה המשך ישיר לפרויקט איסוף וליקוט סרטונים שהחל על ידי הילה דווידוב, המתאמת המקצועית של הוועד, וגיל עופר, עוזר מאמן נבחרת הגברים ומאמנו האישי של אורי ששון.

האפליקציה הזו תתופעל באופן הרבה יותר נרחב בעתיד, מבטיח חציר, אבל החבר'ה מהג'ודו דרשו משהו ראשוני, והם קיבלו, בגזרת המודיעין התחרותי. אנשי Boost עקבו אחר כל הקרבות הרלוונטיים של הישראלים ושל היריבים הרלוונטיים לאולימפיאדה זו. "'השטחנו' את הקרבות, חילקנו כל קרב לגורמים מאוד קטנים, קידדנו את הווידאו", מפרט חציר.

שלב הניתוחים מכיל מנוע ייחודי שפיתחה החברה, הכולל את המידע הקיים ברשת אודות כל אחד מהיריבים. אחרי איסוף וקידוד, המערכת מעבדת את המידע בעזרת אלגוריתמים יחודיים המאפשרים יצירת פרופיל עבור כל ספורטאי, עם דגש על חיזוי מגמות עתידיות. ואז, אנשי צוות וספורטאים יכולים לגשת למידע באמצעות ממשק ייעודי -- מבוסס צ'אט -- המאפשר שאילת שאלות וקבלת נתונים. המערכת לא רק שמחפשת דברים בהתאם ליריבים אלא פולטת המלצות בהתאם להתאמות בין שני הלוחמים. כלומר, לא רק חולשות של היריב הקובני אלכס גרסיה מנדוסה אלא חולשות שלו שמשתלבות עם נקודות החוזק של ששון.

אגב גרסיה מנדוסה, הניתוח הראה שהוא מנצח 65% מהקרבות שלו בעונשים. "בנובמבר 2015 הם נלחמו בקוריאה", נזכר המאמן האישי של אורי ששון, גיל עופר. "הקובני לא ספורטאי אדיר אבל קשה להתקיף אותו. בקוריאה אורי קיבל הוראה לתפוס אותו מלמעלה ולהלחיץ, והוא עשה כך ונפל. זה היה המצב ממנו הקובני זורק, ואת זה ראיתי בתוכנה. ואז ראינו שככה הוא עשה גם לג'ודוקא אחרים. עשינו חישוב פשוט והבנו שאם אורי ישחק את המשחק שלו, ויעבוד מהדש, בסופו של דבר הטוב ינצח, וזה אורי. אז לקראת הקרב על הארד שינינו לגמרי אסטרטגיה. כשהקובני עלה לקרב ראיתי שהוא בטוח בעצמו, כי הוא חשב שהוא יסתדר עם אורי. נכונה לא הפתעה -- הוא לא ציפה שאורי יתפוס מהדש. בסוף הוא הפסיד בשידו, וזה מה שאמרנו לאורי. אתה תנצח אותו בעונשים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אנשי Boost/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחר החגיגות שלח עופר הודעה לחציר: "בקרב האחרון השימוש במוצר היה משמעותי מכולם. בזכותו שינינו את הטקטיקה ומה שחזינו התרחש - אחד לאחד".

"ידעתי שזה הולך להיות מאוד דומה", מוסיף האנליסט הראשי אסף מיננברג, "כי הצלחנו לזהות מגמות מדויקות על היריבים, ברמת ה-70, 80 ו-90 אחוז". מיננברג מספר שהקשר מול הנבחרת, שבא לידי ביטוי בממשק צ'אט היברידי, היה גם בין הקרבות. חברי הנבחרת קיבלו מידע בזמן אמת, שנותח בזמני המנוחה שבין המוקדמות לשלבי ההכרעה. אחרי הזכייה של ששון מיננברג היה אקסטטי. "הרגשתי שאנחנו יכולים לחזות את מה שהולך לקרות", סיפר. "הייתי בשמיים", משתף חציר, שבפעם האלף מתעקש להבהיר בצניעות שהזכיות הן קודם כל של הספורטאים ושל הצוות -- הם מקבלים את ההחלטות והספורטאים הם המבצעים. המערכת היא כלי עזר.

לילה לפני התחרות, המערכת קיבלה הודעה מאנשיו של ששון. "עם כל הבלגן שיש בתקשורת, זה הולך להיות קרב מאוד אגרסיבי", היתה ההודעה, ועמה בקשה לניתוח ממוקד סיטואציות בהן נראתה אגרסיביות מצד היריב המצרי. "אני זוכר את הטיסה שלי עם אורי יום לפני שהוא טס", מספר המאמן עופר. "כבר אז הוא חשש מקרב טעון. אז ישבתי עם אורי על התוכנה והראיתי לו את כל התובנות על המצרי". המערכת ניתחה, וששון התגבר על יריבו ללא קושי. מעניין מה היתה פולטת התוכנה לו ששון ושות' היו שואלים מה הסטטיסטיקה של אסלאם א-שהבי בלחיצות יד לספורטאים ישראלים.

ארד: קייטי לדקי שחיינית אמריקאית. גטי, עיבוד תמונה
ארד: קייטי לדקי שחיינית אמריקאית/עיבוד תמונה, גטי

מדליית ארד: התחנה הבאה של קייטי לדקי

ה-MVP של הבריכה בריו 2016, בצוותא עם מייקל פלפס, היא קייטי לדקי האמריקאית. ואחרי ארבע מדליות זהב ואחת מכסף, בת ה-19 סוף סוף מוכנה ליעד הבא: קולג'. השחיינית הדומיננטית בעולם התקבלה לסטנפורד ותתחיל את לימודיה בחודש הבא -- חדשות טובות לנבחרת השחייה המקומית. "זו חוויה מדהימה וזה יהיה מגניב", אמרה הסטודנטית לעתיד. בתקשורת האמריקאית כבר דנו באיזה חדר במעונות תתגורר בקמפוס. השותפה לחדר, אגב, תיפגש עם לדקי רק ביום המעבר. "ארצה להיות שחיינית מקצועית בהמשך דרכי", אמרה שיאנית העולם בשלושה מקצים שונים, "אבל קודם כל אני רוצה לקבל חינוך".

ילדה-טובה-וושינגטון-DC.

orenjos@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully