וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיפורים אולימפיים: נקודת ת'ורפ

20.7.2021 / 8:00

ג'ים ת'ורפ היה הספורטאי הנערץ ביותר בעולם. הבעיה היא שגם זרם בו דם אינדיאני, והיה מי שלא אהב את זה. אשר גולדברג סוקר ב"סיפורים אולימפיים" את הגיבור הטראגי ביותר שייצרו המשחקים

משחקי האולימפיאדה החמישית התקיימו ב-1912 בשטוקהולם, שבדיה. מלך שבדיה גוסטב החמישי, שהיה חובב ספורט נלהב, פתח את המשחקים, בהם השתתפו 2,547 ספורטאים מ- 28 מדינות.

הסיפור הגדול של האולימפיאדה המוצלחת בשטוקהולם, זה שעדיין מלווה אותה גם לאחר 109 שנים, הוא פרשת האתלט האמריקאי ממוצא אינדיאני ג'ים ת'ורפ. ת'ורפ הצטיין בארצות הברית בכל ענפי הספורט, כולל בייסבול. הוא ייצג את ארצו בשני ענפי הספורט הקשים ביותר באולימפיאדה - קרב חמש וקרב עשר, השיא של האתלטיקה הקלה.

ג'ים תורפ. יחצ,
האתלט הגדול מכולם. ג'ים ת'ורפ/יחצ

קרב 5 כלל קפיצה לרוחק, הטלת כידון, זריקת דיסקוס, ריצת 200 מטר וריצת 1,500 מטרים, הכול ביום תחרויות בודד (סדר התחרויות וימי התחרויות שונו רק בפריז 1924). תחרויות קרב 10 נערכו במשך שלושה ימים ועוררו עניין רב בקרב הקהל השבדי. ת'ורפ הקדים בגדול את יריביו המפורסמים הוגו וויסלנדר וצ'רלס לומברג, זכה במדליות באופן ברור ומכריע ולכל תחרות שלו הגיעו צופים רבים, שהבינו כי האינדיאני הנערץ מקדים בהרבה את זמנו.

הוא היה האתלט הנערץ והמדובר ביותר אז. המלך גוסטב החמישי אמר לו: "אתה האתלט המושלם, אתה הספורטאי הטוב בעולם". כל יריביו בתחרויות וספורטאים אחרים חיבקו את ת'ורפ באהבה והערצה גדולה, מכל רחבי העולם הוענקו לו מתנות הוקרה, כשגם הצאר של רוסיה במברכים. הוא ב לארצות הברית עטור תהילה.

גוסטב מלך שבדיה מעניק מדליה לג'ים תורפ. יחצ,
גוסטב החמישי מלך שבדיה מעניק את מדליית הזהב לג'ים ת'ורפ/יחצ

אבל לא לאורך זמן. באמריקה של אותם ימים היו מי שלא ממש אהבו את ההישג והתהילה של האינדיאני שלהם. אלה גם היו מי שחקרו ומצאו כי ת'ורפ הפר את חוקי החובבנות הטהורה של הוועד האולימפי העולמי. לפני האולימפיאדה ת'ורפ שיחק בקבוצת בייסבול תמורת תשלום של דולרים בודדים. הוועד האולימפי האמריקאי העביר את הסיפור לועד האולימפי הבינלאומי. בשנת 1913 דן בנושא ת'ורפ קונגרס הועד האולימפי. יושב הראש, הברון פייר דה קוברטן, הצביע באספה בעד פסילתו של ת'רפ. האתלט הגדול ביותר נפסל והחזיר את שתי מדליות הזהב בהן זכה.

שמו של ת'ורפ נמחק מרשימת המדליות לתמיד. מדליית הזהב בקרב חמש הוענקה לאתלט הנורבגי פרדיננד ביי. הנורבגי אמר: "המדליה המוזהבת ועלי הדפנה הם של ג'ים ת'ורפ, הוא יהיה לעולם מלך הספורטאים".

רק ב-1983, 30 שנה אחרי מותו של ת'ורפ, הוענקו למשפחתו המדליות של משחקי שטוקהולם, בטוח שמאוחר מדי. מוץ' צ'אנק, עיר הולדתו של ת'ורפ בפנסילבניה, החליפה ב - 1955 את שמה באופן רשמי לג'ים ת'ורפ.

ג'ים ת'ורפ. Creative Commons
שיחק פוטבול לאחר הפרישה. ג'ים ת'ורפ/Creative Commons

הסיפור היהודי בשטוקהולם שייך לפאול אנסבך, שייצג את בלגיה וזכה במדליית זהב בסיוף בדקר. היהודי הונגרי יאנו פוקס זכה במדליית זהב קבוצתית בתחרות דקר ובנבחרת רוסיה, שהשתתפה לראשונה באולימפיאדה, היה ספורטאי יהודי, ליאופולד לבנשטיין, ממועדון יוניון מריגה שבלטביה.

  • עוד באותו נושא:
  • ג'ים תורפ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully