וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היהודי היחיד בהיסטוריה שניצח בריצת 100 מטר

עודכן לאחרונה: 19.7.2021 / 8:40

הוא בכלל לא הוזכר כמועמד, אבל בריצת הגמר עקף ארבעה אמריקאים פייבוריטים בדרך לזהב. "סיפורים אולימפיים" מתמקד הפעם בהרולד אברהמס הבריטי, שעשה את הבלתי ייאמן בפריז 1924

אחרי אולימפיאדת אנטוורפן 1920, משחקי 1924 התקיימו בפריז. השתתפו בהם 44 מדינות והגיעו למשחקים 3,092 ספורטאים. אחת התחרויות שנכנסה להיסטוריה הייתה ריצת 100 מטר, הריצה היחידה עד היום שבה זכה ספורטאי יהודי בזר עלי דפנה ומדליית זהב.

הרולד אברהמס. Creative Commons
אף אחד לא נתן לו סיכוי. הרולד אברהמס/Creative Commons

קראו לו הרולד אברהמס. הוא נולד ב-1899 באנגליה, אליה עבר אביו יצחק מליטא. אברהמס למד באוניברסיטת קיימברידג' וחצי שנה לפני האולימפיאדה הביא מאמן מקצוען בשכר, סאם מוסאביני, שיעבוד וישפר את ריצתו. במשך ארבע שנים עקבו אברהמס ומאמנו מוסאביני אחרי הרצים האמריקאים, ובראשם האלוף האולימפי מאנטוורפן צ'רלס פאדוק. לאמריקאים הייתה את רביעיית הרצים הטובה בעולם.

בתחרויות ה-100 מטר השתתפו 102 רצים. לאחר 17 מקצים מוקדמים ושישה מרוצי חצי גמר, התייצבו לגמר ארבעת האמריקאים שולץ, מורצ'ינסון, באומן ופדוק לצד פוריט מניו זילנד ואברהמס, שכלל לא היה מועמד לניצחון. המומחים הימרו על פאדוק, כמובן, והוא הוביל בתחילת הריצה, אבל אחרי 50 מטר עקף אותו אברהמס וניצח עם שיא אולימפי חדש של 10.6 שניות. פאדוק עצמו סיים רק במקום החמישי.

הרולד אברמס. יחצ,
הגיע ראשון כנגד כל הסיכויים. אברהמס בסיום הריצה/יחצ

בספרו כתב אברהמס: "ההצלחה מותנית בכך שהכול מתנהל ברגע הנכון. למזלי, היה לי מאמן מהדרגה הראשונה, שלימד אותי לחשוב בריצה באופן עצמאי. אני מופתע מאותו ערב של ה-7 ביולי 1924, בו 10.6 שניות עשו את השינוי הגדול בחיי". הוא השתתף גם בריצת 200 מטר, אבל נחל אכזבה וסיים במקום השישי והאחרון. כעבור שנה, ב- 1925 בתחרות קפיצה לרוחק, שבר רגל ופרש מפעילות. ב -1981 יצא הסרט "מרכבות האש" על הקריירה של אברהמס וזכה בארבעה פרסי אוסקר. אברהמס היה במשך שנים פרשן האתלטיקה של הבי. בי. סי. והלך לעולמו בשנת 1978.

אגב, זוכרים את השחיין היהודי הונגרי אלפרד האיוש גוטמן, זוכה הזהב מאולימפיאדת אתונה 1896? אז גם באולימפיאדה בפריז הוא זכה במדליה כסף - באדריכלות. זוכה מפורסם מפריז היה השחיין האמריקאי ג'וני וייסמילר, שקבע שיא עולם ב-400 מטר בסגנון חופשי ובזהב ב-100 מטר. וייסמילר הפך בהמשך לשחקן קולנוע נערץ, כשהיה לפנים המוכרות של טרזן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully