וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוג האתלטיקה האולימפי: אז מי באמת האיש המהיר בעולם?

ניר שועלי

15.8.2016 / 9:01

כשמחשבים את המהירות שבה וייד ואן ניקרק עבר כל רבע בריצת ה-400 מטר המחשמלת שלו, אפשר לדבר על יורש לבולט. הבלוג של שועלי על ריצה חד פעמית ועל הדרך הקשה שמנעה מקנייזבה פודיום

מערכת וואלה!

צפו בקטע מתוך המשדר היומי באולפן וואלה! NEWS

1. אז מיהו האיש הראוי להיקרא "המהיר בעולם"? יוסאין בולט, שהיה לפנות בוקר לראשון המנצח שלוש אולימפיאדות ברציפות בגמר הריצה ל-100 מטר, או שמא אולי הגיע הזמן ליצוק תוכן חדש למושג ולהכתיר את וייד ואן ניקרק, שכבר לפני ריו 2016 היה לראשון והיחיד בהיסטוריה שעובר 100 מטר בפחות מ-10 שניות, 200 מטר בפחות מ-20 שניות ו-400 מטר בפחות מ-44 שניות? הלילה קירב ואן ניקרק את ריצת 400 המטרים עד למרחק של שלוש מאיות מגבול 43 השניות, כשחשמל את הלוח עם 43.03 שניות בתום הגמר האולימפי הקלאסי להקפה אחת של מסלול הריצה. וזו כבר תוצאה באמת מטורפת. הקפת ניצחון.

אז נכון, אחרי זה הגיע בולט ורשם עוד פרק בהיסטוריה, אבל תמו זמני הסילון. 9.81 שניות הספיקו למלך. זה רחוק מה-9.63 של לונדון 2012 וה-9.69 של בייג'ינג 2008, וכמובן שזה רחוק מאוד מה-9.58 של אליפות העולם בברלין ב-2009. גבר בן 30, אנושי, מנצח בתוצאה סולידית, וזאת לאחר שכבר הכריז כי בשנה הבאה יפרוש אחרי אליפות העולם בלונדון.

בולט מאותת על ירידה איטית אל עבר השקיעה, ואף ספרינטר של 100 מטר לא נראה אפילו קרוב לרשת אותו. לא במהירות ולא בשואו לקהל. האתלטיקה זקוקה לכוכב-על, במיוחד בימים בהם עבריין הסמים ג'סטין גאטלין הוא הסגן של הג'מייקני. אז אולי האיש מדרום אפריקה, שניפץ ב-15 מאיות את השיא האגדי של מייקל ג'ונסון, הוא הראוי לשרביט הווירטואלי.

רוצים עוד סימן? בולט הגיע מהקריקט, ואן ניקרק שיחק ראגבי, כי זה מה שכולם עושים בדרום אפריקה, ושניהם בלטו במהירות יוצאת הדופן עד שעשו הסבה כדי לממש את הכישרון האמיתי שלהם. ומה בקשר לשואו? טוב, אי אפשר להיות חזירים.

עוד בנושא:

מדהים: וייד ואן ניקרק קבע שיא עולם בריצה ל-400 מטר
עולם הספורט בהלם משיא העולם של וייד ואן ניקרק
יוסאין בולט זכה בזהב שלישי ברציפות ב-100 מטר
פז חסדאי הצטמרר מהקסם האחרון של יוסאין בולט

וייד ואן ניקרק, אצן דרום אפריקאי, אחרי ששבר שיא עולם. AP
שלוש מאיות בלבד מגבול 43 השניות. ואן ניקרק/AP

2. יקח עוד זמן לקלוט ולהכיל את המחזה. ואן ניקרק רץ בשביל השמיני והאחרון, הקיצוני ביותר, וזו הפעם הראשונה בה הזהב של ה-400 מטר נקטף משם. רק תחשבו כמה קשה לחלק את הכוחות נכון בריצה קשה זו, כשאתה מוביל לבד עד הישורת, מבלי יכולת הערכה אמיתית של מצבך לעומת יריביך על המסלול. ואז, בישורת התברר כי אין זו אשליה אופטית. הדרום אפריקאי ממשיך להוביל.

ניתוח הווידאו לאחר הגמר הראה שואן ניקרק עבר 300 מטר בזמן של 31 שניות בעוד שג'ונסון בסביליה 99' עשה זאת ב-31.66 שניות. אבל הריצה הלילה הייתה מדהימה לא רק מבחינת המנצח. קיראני ג'יימס מגרנדה, האלוף האולימפי בלונדון, ולשון מריט האמריקאי, האלוף האולימפי בבייג'ינג, היו אף הם מהירים מג'ונסון אחרי 300 מטר, אבל בזאת הסתיים חלקם. ואן ניקרק המשיך לחתור במהירות מסחררת, שני האלופים (מיל.) נכנעו, ולדרום אפריקה יש אלוף אולימפי ראשון מאז שג'וסיה תוגוואנה זכה במרתון באטלנטה 96'.

ואן ניקרק אותת על המהפך כבר באליפות העולם אשתקד בבייג'ינג, שם מריט סיים שני וג'יימס שלישי, ואילו אמש הוכתר ג'יימס כסגן אחרי 43.76 שניות, ומריט עם 43.85. מאצ'ל סדיניו, שסיים רביעי עם שיא לאומי לטרינידד-טובאגו (44.01), ועלי חאמיס עם שיא לבחריין (44.36) במקום השישי, תרמו לכך שאלה היו הזמנים המהירים אי פעם בגמר ה-400 לאצנים המסיימים במקומות 4 עד 8.

יוסאין בולט, אצן ג'מייקני. AP
מאותת על ירידה איטית לעבר השקיעה. בולט/AP

3. נבחרת רוסיה איננה, אבל אוויר הצמרת לא נעשה דליל יותר בקפיצה המשולשת, והדרך אל הפודיום עבור חנה מיננקו שלנו לא נעשתה קלה יותר מפני שהדומיננטיות עברה אל אמריקה הלטינית. וכך, ביום נפלא של שיאנית ישראל, היא נאלצה "להסתפק" במקום החמישי ובהשוואת מיקום השיא לאתלט ישראלי בגמר אולימפי, כמו קוסטה מטוסביץ' בגמר קפיצה לגובה בסידני 2000. לאחר המקום הרביעי בגמר לונדון 2012 – אז כאוקראינית - קבעה חנה, עכשיו במדי ישראל, תוצאה טובה יותר מאשר בלונדון: 14.68 מטר, 10 ס"מ פחות משיאה הלאומי והאישי אותו קבעה אשתקד. אבל אחרי עונה של פציעה וניתוח אפשר להיות מרוצים גם ללא מדליה.

האלופה היוצאת, אולגה ריפאקובה מקזחסטן, הסתפקה בארד מפני שבימינו קפיצה משולשת היא כאמור ריקוד סלסה. יולימאר רוחאס מוונצואלה קופצת מאוד משונה, בוא נאמר אפילו לא אסתטי, אבל הגובה שלה - 1.92 מטר, הביא אותה לתוצאה של 14.98 מטר ומדליית כסף. אף אחד לא הופתע מכך שאלופת העולם, קתרין איברגואן מקולומביה, הוכתרה גם כאלופה האולימפית. איברגואן קופצת בסטייל מרהיב והלילה גם קבעה תוצאה שחיסלה עבור האחרות את אשליית הזהב, 15.17 מטרים. התוצאה הטובה בעולם בשנתיים האחרונות מאז קבעה הקולומביאנית את שיאה האישי, 15.31 מטר.

עוד בנושא:

מקום חמישי לחנה קנייזבה מיננקו בגמר משולשת
קנייזבה מיננקו: "היתה רמה גבוהה מאוד, עשיתי משהו גדול"

קופצת המשולשת הישראלית חנה קנייזבה מיננקו. GettyImages
הופעה מצוינת גם בלי המדליה. קנייזבה מיננקו/GettyImages

4. בא לכם שיא עולם נוסף לשניים שראיתם על המסלול של אצטדיון הוואלאנז' עד כה? אולי זה יקרה היום בשדה לשם שינוי, כשהשליטה הבלתי מעורערת של יידוי הפטיש, אניטה ולודרצ'יק מפולין, תתייצב בגמר (16:40 שעון ישראל). בשנה שעברה היא קבעה 81.08 מטר, העונה היא בינתיים על 80.26 וכל היתר רחוקות ממנה ארבעה מטרים ומעלה.

בסשן הלילי מומלץ להתמקד באליסון פליקס האמריקאית, שתרוץ בגמר הריצה ל-400 מטר ובגיל 30 תנסה להפוך לאשה הראשונה עם חמישה תארים אולימפיים; בדייויד רודישה מקניה, שהעמיד שיא עולמי בגמר הריצה ל-800 מטר בלונדון 2012 (1:40.91 דקות); וברנו לאבילני הצרפתי, שיאן העולם לקפיצה במוט המגיע להגן על תוארו מ-2012 אחרי שלא עבר גובה התחלתי באליפות אירופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully