וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סופר-כישרון, סופר-מסלול וסופר-נעליים": האם צריך להצמיד כוכבית לשיאי העולם?

ורהולם ומקלאפלין ניפצו כל שיא אפשרי, אבל האם הם נהנו מתנאי פתיחה ששיפרו את ביצועיהם? אחרי עוד מקצה היסטורי במשוכות, גם הנורבגי מזהיר: "זה עלול לפגוע באמינות של הענף שלנו"

קבלת הפנים לארטיום דולגופיאט בנתב"ג אחרי הזכייה בזהב בטוקיו/צילום: ראובן קסטרו, צילום וידאו: יותם רונן, עריכת וידאו: ניר חן

שיאי האתלטיקה ממשיכים להישבר באולימפיאדת טוקיו, ואחרי עוד מקצה היסטורי בגמר ה-400 מטר משוכות, יש מי שכבר מטיל פקפוק באמינות ההישגים. פחות מ-24 שעות אחרי שקרסטן ורהולם וריי בנג'מין שברו את שיא העולם במקצה הגברים והנורבגי קיזז לא פחות מ-76 מאיות מהשיא הקודם, הגיע הבוקר (רביעי) שחזור בגמר הנשים: סידני מקלאפלין עצרה את השעון על 51.46 שניות - שיפור של 44 מאיות משיא העולם הקודם שהיא עצמה קבעה - ודליילה מוחמד ירדה אף היא מ-53 שניות, כשקבעה תוצאה של 51.58.

בסך הכל, ארבעה רצים שברו את שיא העולם ב-400 מטר משוכות בתוך יומיים. ולמרות שברור שורהולם ומקלאפלין הם כישרונות עצומים ויוצאי דופן, בעולם האתלטיקה יש מי שמתייחס בחשדנות לשיאים. בראש ובראשונה, אלו הנעליים המיוחדות שיוצרו לאחרונה על ידי ענקיות ההנעלה העולמיות. נעלי הקרבון שאמורות להוסיף לרצים מימד של קלילות וכבר יוצרו בגרסאות שונות על ידי "נייקי", "פומה" ו"ניו באלאנס", נחשבות לשנויות במחלוקת. לפי "דיילי מייל", "הן נותנות את אותו אפקט כמו סמים ממריצים".

קרסטן ורהולם, רץ משוכות נורבגי. רויטרס
נהנה מתנאים עדיפים? ורהולם אחרי השיא/רויטרס

קולקציית ה"אייר זום" של "נייקי" זוכות לתשומת לב מיוחדת, ונחשבות לנעליים שמשפרות את הביצועים בצורה הגדולה ביותר. אחרי הגמר אמש, טען קרסטן ורהולם שהופיע לגמר עם נעלי "פומה", שה"אייר זום" בהן השתמש סגנו ריי בנג'מין, הן בעייתיות.

"היו לו את אחת הנעליים המרופדות החדשות הללו, שאני ממש שונא", אמר ורהולם. "אני לא מוצא שום סיבה להשתמש בנעליים כאלה בספרינטים. כשמדובר בריצות חצי-ארוכות או ארוכות, אפשר להבין את זה. אבל ברגע שמשתמשים בנעליים כאלה בריצות ספרינט, זה עלול לפגוע באמינות של הענף שלנו".

בנג'מין, שטען אמש ששיא העולם של ורהולם יותר גדול משיאי העולם של יוסאין בולט, אמר ש"הייתי יכול לנעול כל סוג של נעליים, ולקבוע את תוצאה", אבל לא כולם בטוחים בכך.

משתנה נוסף שנותן עדיפות לרצים בטוקיו, הוא המסלול. המשטח שנוצר בעזרת טכנולוגיה חדישה, מאפשר לספרינטרים לרוץ מהר יותר מבעבר. לפי "טלגרף" הבריטי, "זהו המסלול המהיר ביותר ששימש ספרינטרים מאז ומעולם".

בכתבה של "טלגרף" בנושא, הסבירו את שיאי העולם שמנופצים בזה אחר זה בכך שאולימפיאדת טוקיו מתאפיינת ב"סופר-כישרון, סופר-מסלול וסופר-נעליים".

"הטכנולוגיה תמיד תהיה חלק מהאתלטיקה, אין הרבה מה לעשות נגד זה", טוען ורהולם, "אבל צריך לדעת להשתמש בה בצורה מתונה, כך שלא תשפיע יותר מדי על התוצאות הסופיות. אני מקווה שיפנימו את זה".

סידני מקלאפלין רצת משוכותר אמריקאית. Matthias Schrader, AP
מקלאפלין בטוחה: קפיצת המדרגה קרתה בנסיבות טבעיות לחלוטין/AP, Matthias Schrader

במקביל, גובר הלחץ על הוועד האולימפי הבינלאומי לאסור את השימוש בנעליים המיוחדות. זה לא מונע מורהולם ומקלאפלין להרגיש שלא צריך להצמיד שום כוכבית לשיאים שלהם.

"אני גאה להיות חלק מההיסטוריה. לא האמנתי שאגיע לשם בגיל כל כך צעיר", אמרה מקלאפלין הבוקר. לטענתה של מקלאפלין, הביצועים המשופרים שלה הן תוצר של נסיבות טבעיות לחלוטין. היא נותנת את הקרדיט לבוב קרסי, מאמנה החל משנת 2020, ולאליסון פליקס האגדית שהתאמנה יחד איתה.

"הם שינו הכל אצלי, אני חייבת להם הכל", אמרה. "בוב ראה בי משהו שאף אחד לא ראה, וידע איך להגיע אליי. התאמנו על ה-40 מטר האחרונים כל כך הרבה פעמים, וזה מה שעזר לי לשבור את השיא בצורה כזאת. התכוננו לזה עשרות פעמים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully